48 500 let starý virus se probudil ze starého sibiřského permafrostu

Vědci oživili řadu starobylých virů, které byly od doby ledové uzamčeny hluboko v sibiřském permafrostu.

Ačkoli výzkum zní nepochybně riskantně, tým se domnívá, že jde o hrozbu, kterou stojí za to se zabývat, když vezmeme v úvahu rostoucí nebezpečí tání permafrostu a klimatické změny.

V novém článku, který zatím nebyl recenzován, vědci vysvětlují, jak identifikovali a oživili 13 virů ze vzorků odebraných na ledovém ruském Dálném východě. Mezi těmito úlovky se jim podařilo oživit virus ze vzorku permafrostu, který byl starý přibližně 48 500 let.

Oživili také tři nové viry z 27 000 let starého vzorku zmrzlého mamutího trusu a kusu permafrostu napěchovaného velkým množstvím mamutí vlny. Tuto trojici příhodně pojmenovali Pithovirus mammoth, Pandoravirus mammoth a Megavirus mammoth.

Další dva nové viry byly izolovány ze zmrzlého obsahu žaludku sibiřského vlka (Canis lupus) a pojmenovány Pacmanvirus lupus a Pandoravirus lupus.

Tyto viry infikují améby, což jsou jen o málo větší jednobuněčné kapénky žijící v půdě a vodě, ale experimenty ukázaly, že tyto viry mají potenciál být infekčními patogeny. Tým vnesl viry do kultury živých améb a prokázal, že jsou stále schopny napadnout buňku a replikovat se.

Projekt pochází od týmu vědců z univerzity v Aix-Marseille ve Francii, kteří již dříve oživili 30 000 let starý virus nalezený v roce 2014 v sibiřském permafrostu. Díky nejnovější skupině virů, včetně jednoho, který pochází z doby před 48 500 lety, vědci pravděpodobně oživili dosud nejstarší virus.

„48 500 let je světový rekord,“ řekl časopisu New Scientist Jean-Michel Claverie, jeden z autorů studie a profesor genomiky a bioinformatiky na lékařské fakultě univerzity v Aix-Marseille.

Vědci ve své práci vysvětlují, že je třeba se více zaměřit na viry infikující eukaryota, a upozorňují, že na toto téma bylo publikováno jen velmi málo studií. Vysvětlují, že zvyšující se teploty způsobené změnou klimatu pravděpodobně znovu probudí mnoho mikrobiálních hrozeb z dávné minulosti, včetně patogenních virů.

„Jak bohužel dobře dokumentují nedávné (a probíhající) pandemie, každý nový virus, dokonce i příbuzný známým rodinám, téměř vždy vyžaduje vývoj vysoce specifických lékařských reakcí, jako jsou nová antivirotika nebo vakcíny,“ píší autoři studie.

„Neexistuje žádný ekvivalent širokospektrých antibiotik proti virům, a to z důvodu nedostatku univerzálně konzervovaných lékových procesů napříč různými virovými rodinami. Je proto legitimní uvažovat o riziku, že prastaré virové částice zůstanou infekční a dostanou se zpět do oběhu rozmrznutím starých vrstev permafrostu,“ dodávají.

Zdroj: newscientist.com