Astronomové nečekaně objevili prstence kolem trpasličí planety Quaoar velikosti Pluta

Astronomové nečekaně objevili prstence kolem trpasličí planety Quaoar velikosti pluta v Kuiperově pásu pomocí kamery HiPERCAM na observatoři Gran Telescopio Canarias, jak uvádí server The Guardian.

Vědci z Floridského kosmického institutu UCF poznamenávají, že kromě prstenců nalezených u satelitů Saturnu a Jupiteru nebyl u žádného jiného nebeského objektu v naší sluneční soustavě pozorován prstenec mimo Rocheovu mez.

Trpasličí planeta Quaoar obíhá za Neptunem, je příliš vzdálená a její prstenec je příliš úzký, než aby byl vidět přímo. K jejímu objevu došlo během zákrytu, kdy planeta přechází přímo před hvězdou, což astronomům umožňuje krátce spatřit její siluetu pomocí pozemských dalekohledů. Studium této planety umožní vědcům prozkoumat různé teorie o tom, jak by prstenec mohl zůstat stabilní.

„Astronomové, kteří se touto problematikou zabývají, předpovídají tyto zákryty na vteřinu dopředu. Jeden z nich byl předpovězen a my jsme byli na observatoři na ostrově La Palma. Prstenec byl skutečným překvapením a ještě větším překvapením bylo místo, kde se nacházel – daleko za teoretickým maximem, kde může podle klasické teorie prstenec přežít. Jedná se o nejneobvyklejší prstence, které jsme viděli,“ řekl profesor Vik Dhillon z katedry fyziky a astronomie Sheffieldské univerzity.

Zdroj: theguardian.com, redakce