Astronomové objevili podivné „modré skvrny“ v kupě galaxií v Panně

Astronomové z Arizonské univerzity objevili podivné „modré skvrny“ v kupě galaxií v Panně, které mohou být zcela novým typem hvězdného systému.

Těchto pět zvláštních skvrn má zhruba velikost malých trpasličích galaxií v kupě galaxií v Panně a od případných mateřských galaxií je v některých případech dělí více než 300 000 světelných let.

Astronomové objevili nové systémy poté, co výzkumná skupina sestavila katalog blízkých plynných mračen, o nichž se předpokládalo, že jsou spojena s naší galaxií. SECCO1 se náhodou ocitl mezi velmi zvláštními „modrými skvrnami“, což obvykle znamená, že hvězdy v systému jsou velmi mladé a obsahují velmi málo atomárního vodíku. Tato kombinace modrých hvězd a nedostatku plynu byla poměrně záhadná, stejně jako nedostatek starších hvězd v soustavách.

„Je to lekce o nečekaném,“ uvedl Michael Jones, postdoktorand na Stewardově observatoři v UArizoně. „Když něco hledáte, nemusíte nutně najít to, co hledáte, ale můžete najít něco jiného, velmi zajímavého. Pozorovali jsme, že ve většině soustav chybí atomární plyn, ale to neznamená, že tam není molekulární plyn. Ve skutečnosti tam nějaký molekulární plyn být musí, protože se v nich stále tvoří hvězdy. Existence převážně mladých hvězd a malého množství plynu signalizuje, že tyto systémy musely o plyn přijít nedávno,“ řekl Jones.

Zdroj: scitechdaily.com