Čeští vědci objevili extrémně rychle se pohybující hvězdu, která obíhá kolem supermasivní černé díry

Vědci z Univerzity v Kolíně nad Rýnem a Masarykovy univerzity v Brně objevili extrémně rychle se pohybující hvězdu (S4716), která obíhá kolem supermasivní černé díry Sagittarius A* v centru naší galaxie Mléčná dráha za pouhé 4 roky.

Hvězda se pohybuje rychlostí 29 milionů km/h, což znamená, že S4716 se k supermasivní černé díře přibližuje na vzdálenost 148 milionů kilometrů.

Ačkoli 148 milionů kilometrů může znít jako obrovská vzdálenost od černé díry, ve skutečnosti se rovná přibližně stonásobku vzdálenosti mezi naší planetou a Sluncem. Tento objev může otevřít dveře k prozkoumání vzniku a vývoji oběžné dráhy rychle se pohybujících hvězd v srdci galaxie Mléčná dráha.

„Krátkoperiodická, kompaktní dráha S4716 je docela záhadná. V blízkosti černé díry nemohou hvězdy vznikat tak snadno,“ řekl Michael Zajaček, astrofyzik Masarykovy univerzity v Brně. „S4716 se musela pohybovat směrem dovnitř, například přiblížením k jiným hvězdám a objektům ve hvězdokupě S, což způsobilo výrazné zmenšení její dráhy,“ uvedl Zajaček.

Zdroj: space.com