Drolící se planety mohou vyvolat opakující se rychlé rádiové záblesky

Fragmentující planety, které se pohybují v extrémní blízkosti svých hvězd, mohou být příčinou záhadných kosmických výbuchů rádiových vln.

Milisekundové rychlé rádiové záblesky neboli FRB vycházejí ze vzdálených vesmírných lokalit. Některé z těchto záblesků se objeví pouze jednou, jiné se opakují.

Od roku 2007, kdy byl objeven první z nich, jich vědci zaznamenali stovky. Vědci mají desítky teorií, jak mohou dva různé typy FRB vznikat, a téměř všechny teorie zahrnují neutronové hvězdy.

Některé nápady zahrnují i silné rádiové záblesky z magnetarů, nejmagnetičtějších neutronových hvězd, jaké si lze představit. Jiné předpokládají rychle rotující neutronovou hvězdu, nebo dokonce asteroidy interagující s magnetary. „O tom, jak rychle rádiové záblesky vznikají, se stále diskutuje,“ říká astronom Yong-Feng Huang z Nanjing University v Číně.

Huang a jeho kolegové zvažovali nový způsob vzniku opakujících se záblesků – interakce mezi neutronovou hvězdou a obíhající planetou. Takové planety se mohou k těmto hvězdám dostat mimořádně blízko, a tak tým vypočítal, co by se mohlo stát s planetou na vysoce eliptické dráze kolem neutronové hvězdy.

Když se planeta pohybuje velmi blízko své hvězdy, gravitace hvězdy na ni působí silněji, než když je planeta v nejvzdálenějším bodě své dráhy, a tím ji prodlužuje a deformuje. Tento „slapový tah“ podle Huanga odtrhne některé malé shluky od planety. Dodává, že podle výpočtů týmu je každý takový shluk široký jen několik kilometrů a má možná miliontinu hmotnosti planety.

Pak začne ohňostroj. Neutronové hvězdy chrlí vítr záření a částic, podobně jako naše Slunce, ale extrémněji. „Když jeden z těchto shluků projde tímto hvězdným větrem, interakce může vyvolat opravdu silné rádiové emise“, říká Huang. Pokud k tomu dojde, když se z pohledu Země zdá, že shluk prochází před hvězdou, můžeme to vidět jako rychlý rádiový záblesk.

„Každý záblesk v opakujícím se signálu FRB by mohl být způsoben interakcí jednoho z těchto shluků s větrem neutronové hvězdy během každého průletu planety v její blízkosti,“ říká Huang. „Po této interakci se zbytky shluku snesou na oběžnou dráhu kolem hvězdy, ale mimo perspektivu Země, takže je už nikdy neuvidíme.“

Srovnáním vypočtených záblesků se dvěma známými opakovači – vůbec prvním objeveným, která se opakuje zhruba každých 160 dní, a novějším objevem, který se opakuje každých 16 dní, tým zjistil, že scénář fragmentující planety by mohl vysvětlit, jak často k zábleskům dochází a jak jsou jasné.

Pokud vás zajímá vesmír a vše kolem něj, navštivte náš nový magazín Tvůj Vesmír, který se tomuto tématu intenzivně věnuje.

Zdroj: sciencenews.org