Fyzici simulovali průchodnou červí díru pomocí kvantového počítače a přenesli pomocí ní zprávu

Fyzikové úspěšně simulovali průchodnou červí díru pomocí kvantového počítače v laboratoři a přenesli pomocí ní zprávu.

Jinými slovy, objevila se červí díra, kterou byste teoreticky mohli cestovat, ale bez porušení prostoru a času, ačkoli schopnost posílat lidi nebo jiné živé bytosti bude vyžadovat ještě mnohem více výzkumu.

Na rozdíl od skutečné červí díry, která by byla zprostředkována gravitací, využívá tato holografická verze kvantové efekty jako náhradu gravitace, aby se z rovnice odstranila relativita a systém se zjednodušil. Když touto červí dírou prochází zpráva, dochází vlastně ke kvantové teleportaci a tato simulace v podstatě přenáší signál obsahující kvantový stav, přesněji řečeno qubit v superpozici 1 i 0. V tomto případě se jedná o kvantový teleport.

„Použili jsme techniky učení k nalezení a přípravě jednoduchého kvantového systému podobného SYK, který by mohl být zakódován v současných kvantových architekturách a který by zachoval gravitační vlastnosti. Jinými slovy, zjednodušili jsme mikroskopický popis kvantového systému SYK a studovali výsledný efektivní model, který jsme našli na kvantovém procesoru,“ uvedla Maria Spiropulu, hlavní výzkumná pracovnice výzkumného programu Kvantové komunikační kanály pro základní fyziku (Quantum Communication Channels for Fundamental Physics, QCCFP) Úřadu pro vědu Ministerstva energetiky USA.

Zdroj: quantamagazine.org, nature.com