Hubbleův teleskop spatřil nejvzdálenější hvězdu, která kdy byla pozorována

Hubbleův teleskop dokázal detekovat světlo hvězdy, která existovala během první miliardy let od odhadovaného zrodu vesmíru.

Tento nebeský objekt je tak daleko, že jeho světlu trvalo 12,9 miliardy let, než dosáhlo Země. Americká vesmírná agentura NASA však varuje, abychom si tuto hvězdu nepletli s nejstarší známou hvězdou přezdívanou Metuzalém, kterou objevil Hubbleův teleskop v roce 2013. Stáří Metuzaléma se odhaduje přibližně na 14,5 miliardy let, což dlouho mátlo astronomy, protože to odporuje odhadovanému stáří vesmíru.

Nově objevené hvězdě se přezdívá Earendel, což ve staré angličtině znamená „ranní hvězda“. V tak obrovské vzdálenosti, kde se Earendel zřejmě nachází, jsou jedinými dalšími malými objekty, které jsme byli schopni pozorovat, hvězdokupy usazené uvnitř raných galaxií.

V současné době se nám Earendel jeví ve stadiu, kterého dosáhl v době, kdy vesmír dosahoval pouhých 7 % svého současného stáří.

Earendel je nejméně 50krát hmotnější než naše Slunce a milionkrát jasnější. Přestože se jedná o jednu z nejhmotnějších známých hvězd, nebylo by možné ji spatřit na tak velkou vzdálenost, nebýt kupy galaxií, která se nachází mezi námi a hvězdou.

Tato obrovská hvězdokupa, pojmenovaná WHL0137-08, vytvořila silnou přírodní lupu poté, co její hmota pokřivila strukturu vesmíru. V důsledku toho zesílila světlo přicházející ze vzdálených objektů za ní, což způsobilo, že Earendel vystupoval z celkové záře své domovské galaxie.

NASA vysvětluje, že tento efekt je podobný tomu, jako když za slunečného dne vlnky na hladině bazénu fungují jako čočky a vytvářejí na dně bazénu obrazce jasného světla. Astronomové očekávají, že Earendel zůstane silně zvětšený ještě několik let.

Earendel bude brzy pozorován vesmírným dalekohledem Jamese Webba, jehož vysoká citlivost na infračervené světlo nám pomůže dozvědět se o hvězdě více. „Očekáváme, že díky Webbovi potvrdíme, že Earendel je skutečně hvězda, a změříme její jasnost a teplotu,“ řekl spoluautor studie Dan Coe.

Vzhledem k tomu, že Earendel vznikl dříve, než se vesmír zaplnil těžkými prvky, které vznikají v následných generacích hvězd, bude jeho složení jistě předmětem obrovského zájmu. Pokud následné studie zjistí, že Earendel je tvořen pouze prvotním vodíkem a héliem, bude to první důkaz existence legendárních hvězd populace III, o nichž se předpokládá, že byly úplně prvními hvězdami zrozenými po velkém třesku.

Zdroj: nasa.gov