Jak vznikl život? Vědci objevili nové chemické reakce, které to vysvětlují!

Vznik života z neživých molekul je jednou z nejzapeklitějších záhad vědy. Vědci ze Scripps Research nyní objevili nový soubor chemických reakcí, které mohou vytvořit základní stavební kameny života z materiálů, které byly dříve považovány za běžné v prapůvodním moři, informovali na webu Gagadget.

Předpokládá se, že první organismy se na Zemi vyvinuly před miliardami let ze směsi bohaté na živiny. Molekuly v této směsi v podstatě začaly vzájemně reagovat, až vznikly základní organické chemické látky, jako jsou aminokyseliny, které se pak mohly spojit a vytvořit peptidy a bílkoviny a nakonec živé buňky.

To je samozřejmě velké zjednodušení a přesné chemické reakce, které v průběhu celého procesu probíhaly, dosud neznáme. Vědci se pokoušeli připravit vlastní verze prapůvodní směsi na základě toho, co se v té době považovalo za hojné, a vystavili ji různým podmínkám, aby zjistili, co se stane a jak snadno se vytvoří prekurzory života.

Vědci zjistili, že existuje odlišný soubor chemických reakcí využívajících základní složky, které byly na rané Zemi téměř jistě rozšířené. K vytvoření směsi je zapotřebí pouze kyanid, amoniak, oxid uhličitý a alfa-ketokyseliny.

Sled událostí probíhá v určitém pořadí. Tyto čtyři složky mají specifické účely. Dnes živé buňky používají alfa-ketokyseliny jako prekurzory pro tvorbu aminokyselin. Pro proces přeměny je nutný amoniak, který slouží jako zdroj dusíku. Kyanid přeměňuje amoniak na dusík, zatímco oxid uhličitý pomáhá vše urychlit.

Předpokládá se, že touto technikou vznikají aminokyseliny v živých buňkách, i když místo enzymů se používá kyanid. Tato jednoduchost a podobnost se současnými biologickými procesy naznačují, že jde o pravděpodobnější původ raného života než jiné představy, které potřebují radikálně odlišnou chemii.

Chemická směs také vytváří orotát jako vedlejší produkt. Orotát je prekurzorem nukleotidů DNA a RNA, což naznačuje, že základní složky života mohly vzniknout tímto způsobem.

Zdroj: gagadget.com