Komplikovaná historie vody na Marsu a její význam při hledání života

Kdybyste dnes navštívili Mars, našli byste tam vyprahlou poušť prakticky bez vody na povrchu a téměř jistě by tam nebylo nic živého, píší na webu Slash Gear.

Před miliony let však Mars vypadal úplně jinak, na jeho povrchu se nacházely řeky a jezera – a dokonce se zde mohl vyskytovat mikrobiální život. Vědci dnes zkoumají Mars, aby zjistili, kolik vody bylo na jeho povrchu a jak dlouho, protože pochopení této skutečnosti je klíčové pro zjištění, zda planeta mohla být kdysi pohostinným místem pro vznik života. Původně se předpokládalo, že voda byla na Marsu až do doby před přibližně 3 miliardami let, ale nedávné důkazy ze sondy NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) to zpochybnily. Podle NASA údaje z MRO naznačují, že voda mohla být na Marsu již před 2 miliardami let.

MRO je sonda na oběžné dráze, která pořizuje snímky povrchu Marsu pomocí přístrojů, jako je kontextová kamera a barevná kamera HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment), a také shromažďuje spektroskopická data pomocí svého spektrometru CRISM (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars). Přístroj CRISM byl použit ke zmapování oblastí na Marsu, kde se vyskytují chloridové soli. Tyto soli vznikají ve vodě a zůstávají po odpařování vodních zdrojů.

„Úžasné je, že po více než deseti letech poskytování obrazových, stereoskopických a infračervených dat s vysokým rozlišením MRO podnítil nové objevy o povaze a době vzniku těchto starověkých solných jezírek spojených s řekami,“ uvedla pro NASA hlavní autorka výzkumu Bethany Ehlmannová.

Důležitost vody pro život

Na Zemi jsou prakticky všechny nám známé formy života závislé na vodě a je pravděpodobné, že pokud by existoval život na jiných planetách, také by potřeboval vodu. Jak vysvětluje Harvardova univerzita, existuje pro to několik důvodů, včetně toho, že voda je mimořádně dobrá jako ředidlo, takže pomáhá přenášet molekuly způsobem, který je pro život prospěšný. Je také důležitá pro strukturu buněk a chemicky reaguje s mnoha různými látkami, což znamená, že je užitečná pro získávání živin.

Je možné, že život na jiných planetách by mohl existovat způsobem, který je zcela odlišný od života, jak ho známe, ale v takovém případě bychom neměli možnost ho zjistit. Z pragmatických důvodů tedy astrobiologové pátrající po životě mimo Zemi obvykle považují přítomnost vody za klíčový faktor při hledání prostředí, které by mohlo podporovat život.

Podle Alberta Fairena, astrobiologa z Centra astrobiologie ve Španělsku, nález důkazů o přítomnosti vody na Marsu zvyšuje šance, že by se tam mohl vyvinout život. „Na Zemi voda znamená život,“ řekl Fairen. „Povrch Marsu je dnes extrémně suchý, ale existuje spousta stop, které ukazují na mnohem vlhčí minulost. Důkazy o existenci vody v minulosti mohou být vodítkem, které je třeba sledovat při hledání vyhynulého života na Marsu, a pokud část této vody přetrvává na Marsu i dnes, pak se jistě zvyšují vyhlídky na nalezení přežívajícího života.“

Zdroj: slashgear.com