Místo, kde se objevila černá smrt, bylo objeveno po více než 600 letech

Vědci zjistili původ epidemie moru, které se říkalo „černá smrt“, více než 600 let poté, co se dostala do lidské populace.

Středověký dýmějový mor byl poprvé zaznamenán ve 14. století a byl počátkem téměř 500 let trvající vlny vražedných nemocí označovaných jako druhá morová pandemie. Černá smrt zabila miliony lidí a byla považována za jednu z největších katastrof infekčních chorob v dějinách lidstva.

Vědci se domnívají, že černá smrt se poprvé objevila v severním Kyrgyzstánu koncem 30. let 13. století. Tým ze skotské University of Stirling a německého Institutu Maxe Plancka a Univerzity v Tubingenu analyzoval starověkou DNA odebranou ze zubů koster objevených na hřbitovech poblíž jezera Issyk Kul v oblasti Tian Shan v Kyrgyzstánu.

Tým zjistil, že pohřebiště v Kara-Džigachu a Buraně byla vykopána již koncem 80. let 19. století, přičemž z hrobů bylo vyjmuto asi 30 koster, ale podařilo se je vystopovat a analyzovat DNA odebranou ze zubů sedmi jedinců. Sekvenování, které určuje strukturu DNA, ukázalo, že tři jedinci byli nositeli bakterie Yersinia pestis, která je spojována s počátkem epidemie černé smrti před jejím příchodem do Evropy.

„Naše studie uzavírá jednu z největších a nejzajímavějších otázek v dějinách a určuje, kdy a kde se objevil nejznámější a nejproslulejší zabiják lidí,“ řekl doktor Philip Slavin, který se na tomto objevu podílel. Součástí jeho práce bylo studium historických deníků z původních vykopávek s cílem přiřadit jednotlivé kostry k jejich náhrobkům a pečlivě přeložit nápisy, které byly psány v syrštině.

Doktorka Maria Spyrou z univerzity v Tubingenu, která je první autorkou studie, uvedla, že se jedná o velmi zajímavou práci. „Navzdory riziku kontaminace prostředí a bez záruky, že by se bakterie podařilo zachovat, se nám podařilo sekvenovat aDNA odebranou sedmi jedincům vykopaným na dvou z těchto hřbitovů,“ uvedla Spyrou. „Nejzajímavější je, že u tří jedinců jsme našli aDNA morové bakterie,“ dodala.

„Stejně jako Covid byla černá smrt nově se objevující nemocí a začátkem obrovské pandemie, která trvala přibližně 500 let. Je velmi důležité pochopit, za jakých okolností vlastně vznikla,“ řekl profesor Johannes Krause z Ústavu Maxe Plancka pro evoluční antropologii v Lipsku.

Zdroj: independent.co.uk