Nový druh krému na ekzémy dokáže „umlčet“ zánětlivé geny

V současné době probíhá studie testující nový druh léčby ekzému, který byl vyvinut tak, aby umlčel určité geny, jež hrají roli při zánětu kůže, uvádí server Medical Xpress.

Nedávno byly zveřejněny výsledky studie, která prokázala, že experimentální lokální léčba zmírňuje příznaky dermatitidy u myší. Výzkumníci z Vanderbilt University Medical Center strávili několik let vývojem nového druhu peptidu, který má pronikat do imunitních buněk a blokovat zánětlivou signalizaci umlčením aktivity určitých genů.

Na rozdíl od jiných současných způsobů léčby ekzémů, které často inhibují zánětlivou signalizaci pouze částečně, se tato nová léčba široce zaměřuje na celou řadu mediátorů zánětu. „Odhalili jsme mechanismus vzniku ekzému tím, že jsme prokázali, že můžeme kontrolovat nejméně 15 genů zodpovědných za produkci hlavních mediátorů kožního zánětu,“ vysvětlil Jacek Hawiger, hlavní výzkumný pracovník.

Ve studii publikované koncem roku 2022 vědci popisují účinky nové léčby na zvířecích modelech atopické dermatitidy. Během několika dnů po léčbě lokálním krémem se kožní léze u zvířat zhojily. Vědci rovněž uvedli, že experimentální lokální léčivo nemělo na zvířata žádné toxické účinky a infiltrace kůže zánětlivými buňkami byla úspěšně potlačena.

Fáze 1/2 klinického hodnocení na lidech již pokročila a zaměřuje se na pacienty s mírnou až středně těžkou atopickou dermatitidou. První částí studie je studie zvyšování dávky, která sleduje bezpečnost zvyšujících se koncentrací topického léku na různých částech těla.

Do druhé části studie bude zařazeno více než 100 účastníků rozdělených do tří skupin, z nichž každá bude testovat jinou dávku léku. Primárním výsledkem bude sledování, jak účinně topická léčba zlepšuje příznaky ekzému po 28 dnech užívání.

Pro urychlení komerčního vývoje nové terapie byla založena biofarmaceutická společnost Amytrx Therapeutics. Lék byl nazván AMTX-100 a lokální krém zaměřený na atopickou dermatitidu je pouze začátkem využití této nové molekuly, které se zkoumá.

Vedle krému na léčbu různých kožních onemocnění (např. lupénky a akné) probíhají předklinické studie zaměřené na perorální a injekční formy léku, které jsou zaměřeny na různé autoimunitní stavy, včetně zánětlivých střevních onemocnění, artritidy a astmatu. Podle generálního ředitele společnosti Amytrx Matta Gondy nabízí tento lék zcela nový model protizánětlivé léčby.

Zdroj: medicalxpress.com, redakce