Padající asteroid po explozi předvedl nad Lamanšským průlivem ohnivou světelnou show

Padající asteroid s označením Sar2667 předvedl ohnivou světelnou show nad kanálem La Manche, jak uvádí server 9NEWS.

K explozím meteorů této velikosti dochází několikrát ročně, ale málokdy jsou objeveny s takovým předstihem jako tento. Meteoroidy obvykle vstupují do zemské atmosféry z vesmíru rychlostí nejméně 11 km/s a jejich obrovská rychlost prudce stlačuje vzduch v jejich dráze, což vede k vytvoření tlaku. Jak je vzduch před meteoroidem stlačován, jeho teplota rychle stoupá, protože všechny molekuly a atomy jsou nuceny zaujímat menší prostor. Tlak a extrémní teploty někdy způsobují explozi větších nebo pevnějších meteoritů.

„Nikdy nevíte, co vás v této práci čeká. Dnes v noci ve 2:58 ráno, když jsme jeli na výjezd k narušiteli v Ewellu, policisté spatřili meteor, který letěl oblohou, než v oranžovém záblesku shořel,“ uvedl policista z oddělení silniční policie, Surrey Police – Velká Británie.

Americký fyzik a odborník na exploze Mark Boslough uvedl, že se jedná o teprve sedmý případ v historii, kdy byla exploze odhalena s předstihem. „K výbuchům této velikosti dochází někde několikrát ročně, ale zřídkakdy jsou objeveny předem,” řekl Boslough. Minulý měsíc proletěl velmi blízko Země asteroid o velikosti minibusu, pouhých 3500 kilometrů nad povrchem planety. Asteroid 2023 BU prosvištěl nad jižním cípem Jižní Ameriky v pátek 27. ledna krátce po půlnoci.

Zdroj: 9news.com.au, redakce