Přináší vám předstíraný úsměv skutečné štěstí? Vědci už znají odpověď!

Lidé ve vědě často zkoumají důležitá témata, a tak by nemělo nikoho překvapit, že se zabývali také otázkou lidského úsměvu. Nejdůležitější otázkou je, zda předstírání úsměvu přinese skutečné štěstí?

Mnozí z nás to dělají téměř každý den, a proto je zajímavé vědět, zda má nucení k úsměvu nějaké konkrétní výhody. Jak uvádí web ScienceAlert, do této otázky se již v roce 1872 opřel i Charles Darwin a přesvědčivé úsměvy se objevují mimo jiné i v populárních písních. V minulosti proběhlo mnoho různých studií a jedna z těch nedávných byla založena na tisícovkách dobrovolníků z celého světa. Celá studie byla popsána v publikaci Nature Human Behavior. Přejděme ke konkrétním informacím.

Pro vědecké účely bylo využito až 3 800 dobrovolníků z 19 zemí. Byli požádáni, aby se usmívali nebo zachovali neutrální výraz obličeje, a byla také testována jejich míra štěstí. Bohužel, kdyby bylo výslovně řečeno, že se jedná o průzkum úsměvu, lidé by mohli poskytnout zkreslené výsledky. Proto výzkumníci předstírali, že se experiment týká něčeho jiného – vymysleli si, že jde o rozptýlení a vliv něčeho takového na schopnost řešit matematické úlohy.

Zajímavé je, že se mimo jiné rozhodlo okopírovat starý experiment z roku 1988, kdy byli lidé požádáni, aby si dali pero mezi zuby a uměle tak napodobili úsměv. Dobrovolníci stále napodobovali obrázek usmívajícího se herce, ale poté byli požádáni, aby ukázali také neutrální výraz obličeje. Jednalo se o experiment sestávající z různých úkolů.

Neobvyklé instrukce v kombinaci se speciálně připravenými dotazníky, v nichž měl člověk označit míru svého štěstí, vedly k zajímavým výsledkům. Vědci zjistili, že pokusné osoby byly o něco šťastnější, když si mezi zuby strčily pero, ale ještě větší štěstí se dostavilo, když napodobovaly obrázek usmívajícího se člověka. Podle pozorování vědců v nás vyvolání úsměvu může vzbudit o něco lepší náladu a posílit pocit štěstí.

Zdroj: sciencealert.com, dailymail.co.uk