Splynutí neutronových hvězd poprvé pozorováno v milimetrovém světle pomocí soustavy ALMA

Vědci vůbec poprvé pozorovali fúzi neutronových hvězd v milimetrovém světle pomocí soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), která se nachází ve vysoko položené poušti Atacama v Chile.

Tato soustava se skládá z 66 radioteleskopů, což z ní činí největší radioteleskop na světě. GRB (gama záblesky), nejjasnější a nejenergetičtější exploze ve vesmíru, jsou schopny během několika sekund vyzářit více energie než naše Slunce za celý svůj život.

Toto splynutí neutronových hvězd, klasifikované jako GRB 211106A, patří do podtřídy GRB známých jako krátkotrvající záblesky gama záření, které jsou zodpovědné za vznik nejtěžších prvků ve vesmíru, jako je platina a zlato. Vzhledem k tomu, že krátkotrvající GRB obvykle trvají jen několik desetin sekundy, nebyl dosud žádný z nich detekován v milimetrových vlnových délkách.

„Tento krátký gama záblesk jsme se poprvé pokusili pozorovat pomocí ALMA. Krátké záblesky se objevují velmi obtížně, takže bylo velkolepé zachytit tuto událost tak jasně zářící,“ řekl Wen-fai Fong, hlavní výzkumník programu ALMA na Northwesternu.

„Po mnoha letech pozorování těchto záblesků nám tento překvapivý objev otevírá novou oblast studia, protože nás motivuje k tomu, abychom v budoucnu pozorovali mnohem více takových záblesků pomocí ALMA a dalších soustav teleskopů,“ řekl Fong.

Zdroj: iflscience.com