Vědci úspěšně provedli první klinickou studii transfuze červených krvinek vypěstovaných v laboratoři

Vědci z Cambridgeské univerzity a dalších institucí se zúčastnili první klinické zkoušky laboratorně vypěstovaných červených krvinek pro transfuzi jiné osobě na světě, informují na webu Smithsonian Magazine.

Pokud budou další zkoušky úspěšné, mohly by tyto vyrobené krvinky znamenat revoluci v léčbě lidí s poruchami krvetvorby, jako jsou srpkovité buňky a vzácné krevní skupiny. Během této první studie vědci zkoumali životnost laboratorně vypěstovaných buněk ve srovnání s infuzí standardních červených krvinek od stejného dárce.

Protože laboratorně vypěstované krvinky jsou všechny zcela “čerstvé“, tým očekával, že budou fungovat lépe než podobná transfuze standardních červených krvinek od dárce, které obsahují buňky různého stáří.

„U pacientů, kteří potřebují pravidelné nebo občasné transfuze krve, se mohou vyvinout protilátky proti minoritním krevním skupinám, což ztěžuje nalezení dárcovské krve, kterou lze transfundovat bez rizika potenciálně život ohrožující reakce. Tento špičkový světový výzkum pokládá základy pro výrobu červených krvinek, které lze bezpečně použít k transfuzi lidí s poruchami, jako je srpkovitá anémie. Potřeba normálních dárců krve, kteří poskytují naprostou většinu krve, zůstane zachována,“ řekl Dr. Farrukh Shah, lékařský ředitel transfuzního oddělení NHS Blood and Transplant.

Zdroj: smithsonianmag.com