Vědci zachytili záhadné vlny přicházející ze Slunce

O Slunci toho stále ještě mnoho nevíme. Vědci jsou v současné době zmateni novým typem vln, které byly na Slunci objeveny.

Vlny se nacházejí uvnitř Slunce a pohybují se šílenou rychlostí v opačném směru než rotace hvězdy. Chris Hanson, výzkumný pracovník na Newyorské univerzitě v Abú Zabí, a další vědci si vln všimli při procházení několikaletých pozorování soustředěných kolem Slunce.

Při procházení dat si vědci všimli nových vzorů vířících podél povrchu Slunce. Domnívají se, že tyto obrazce vytvořily vysokofrekvenční retrográdní vlny (HFR) na Slunci.

Hanson uvedl, že tyto vlny nehledali. Snažili se najít údaje, které by podpořily přesvědčení, že Slunce obsahuje obří konvektivní buňky. Místo toho tým objevil tyto nové HFR vlny. Vědci se původně domnívali, že tyto signatury jsou právě těmi buňkami, které hledali. Při hlubším zkoumání však tuto možnost vyloučili.

Vědci se domnívají, že nové vlny by mohly přinést další poznatky o fyzikálních zákonitostech v nitru Slunce. Pokud se podaří plně pochopit tento nový objev, Hanson a jeho kolegové věří, že bychom mohli hlouběji porozumět nitru Slunce a jemu podobných hvězd. Vědci plánují prozkoumat možný původ těchto vln na Slunci. K tomu však budou potřebovat složité modely nitra Slunce.

Pozorování této části Slunce bohužel není snadné. Nemůžeme se spolehnout na běžné teleskopy, které se používají k pořizování současných snímků Slunce, abychom to mohli bezpečně provést. Pokud se nám však podaří tyto problémy překonat, mohlo by to podle Hansona přinést nové poznatky o struktuře i jiných hvězd.

Zdroj: bgr.com