Záhadná modrá světla během zemětřesení: O příčině těchto záblesků panují neshody

Lidé občas sdílejí působivá videa záblesků modrých světel, která se objevují na obloze v důsledku silného zemětřesení.

Fyzik Troy Shinbrot z Rutgersovy univerzity říká, že se nemusíte bát – modrá světla nejsou znamením blížícího se konce světa, uvádí server NPR. „Kdyby tomu tak bylo, apokalypsa by nastala už před tisíci lety, kdy to bylo poprvé objeveno,“ řekl Shinbrot. V rozhovoru pro NPR řekl, že jev takzvaných světel při zemětřesení byl zaznamenán historicky a vyskytuje se poměrně pravidelně.

Někteří vědci se domnívají, že erupce světla neboli světélkování je způsobeno třením hornin v blízkosti zemské kůry, při kterém se uvolňuje energie do atmosféry. Světelný záblesk vzniká v blízkosti povrchu planety. Shinbrot se pokusil tento jev znovu vytvořit ve své laboratoři a říká, že naměřil změny napětí podobné tomu, k čemu dochází při sesouvání zemské kůry při zemětřesení.

Vyzývá vědecky zvídavé zájemce, aby si vzali roli lepicí pásky do tmavé skříně a rychle odlepili jeden proužek. Shinbrot říká, že se objeví světelná záře. Varuje však, abyste „světla zemětřesení“ neboli EQL a experiment s lepicí páskou příliš nesrovnávali, protože vědci toho stále ještě mnoho nevědí.

Geologická služba USA to na svých internetových stránkách jasně uvádí: „Geofyzici se rozcházejí v názoru, do jaké míry podle nich jednotlivá hlášení neobvyklých záblesků v blízkosti času a epicentra zemětřesení skutečně představují EQL.“

Zdroj: npr.org, redakce