Záhadný spirálovitý objekt nalezený ve víru kolem středu Mléčné dráhy ohromil vědce

Podle nové studie vědci objevili něco, co vypadá jako miniaturní spirální galaxie poblíž středu naší galaxie Mléčné dráhy.

Spirála je tvořena plynem a prachem a obíhá kolem jediné velké hvězdy. Tato hvězda se nachází asi 26 000 světelných let od Země a je masivní, asi 32krát větší než Slunce naší sluneční soustavy.

Nachází se uvnitř většího disku vířícího plynu, známého jako protoplanetární disk. Těchto disků jsou ve vesmíru tisíce, protože pomáhají „krmit“ mladé hvězdy a umožňují jim vyvinout se ve velká slunce.

Vědci objevili tuto záhadnou spirálu pomocí teleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Je považována za unikátní objev, protože astronomové nikdy předtím nepozorovali takový disk. Disk, který se podobá miniaturní galaxii a nachází se nebezpečně blízko středu naší galaxie.

Tým vědců také zjistil, že disk se zřejmě nepohybuje způsobem, který by odpovídal jiným známým spirálním objektům, ale že se zdá, že objekt mohl vzniknout v důsledku blízké srážky s jiným tělesem.

Aby vědci ověřili svou teorii, prozkoumali desítky možných oběžných drah podivného objektu. Poté provedli simulaci, aby zjistili, zda některá z nich může vytvořit spirálovitý tvar. Po jejich vyhodnocení dospěli vědci k závěru, že vnější objekty mohou být schopny rozfoukat hvězdné disky do spirálních tvarů.

Zdroj: thesun.co.uk