Zkoumání gravitační anomálie Portorika: Záhady pod nejhlubším příkopem Atlantiku

Na hranici Karibského moře a Atlantského oceánu se nachází Portorický příkop, nejhlubší v Atlantském oceánu. Kilometry nad ním je hladina oceánu mírně ponořená, přitahována anomálií zemské gravitace.

Pokud tam upustíte nějaký předmět, bude padat o něco rychleji než jinde na planetě nebo v okolí. Mezitím mohou být navigační zařízení touto anomálií vyvedena z míry, což může vést k falešným údajům pro námořníky v této oblasti. Co je tedy příčinou této gravitační anomálie a existují nějaké další podobné?

Jak jsme poprvé objevili gravitační anomálie?

V roce 1671 astronom Jean Richter provedl experiment se svými kyvadlovými hodinami, který ukázal rozdíl v rychlosti otáčení Země na různých zeměpisných šířkách. Když se Richter přesunul z Paříže do Cayenne, zjistil, že jeho hodiny jdou pomalu, zatímco v Paříži byly přesné. Tento rozdíl byl způsoben tím, že Země se na rovníku otáčí rychleji než u pólů.

Richter provedl úpravu kyvadla, aby jeho hodiny ukazovaly správný čas. Když se však vrátil zpět do Paříže, zjistil, že hodiny jdou příliš rychle. Tento experimentální důkaz vedl matematika Christiaana Huygense k pochopení, že se Země skutečně otáčí. Isaac Newton poté na základě podobných experimentů s kyvadlovými hodinami prokázal, že Země se na rovníku vyboulila v důsledku odstředivé síly rotace. Tento jev se dnes nazývá gravitační anomálie a vyskytuje se na několika místech světa.

Co je to gravitační anomálie?

Gravitační anomálie jsou případy, kdy objekt pozorovaný při volném pádu zrychluje jinou rychlostí, než jakou by předpovídaly gravitační modely pro dané místo. V Portorickém příkopu byla zjištěna gravitace 380 miliGal, což z něj činí největší negativní gravitační anomálii na Zemi. V Indickém oceánu je místo, kde byla zjištěna nejnižší gravitace ve srovnání s tím, co se očekávalo.

Co je příčinou gravitační anomálie Portorického příkopu?

Geofyzik Peter Molnar v roce 1977 objevil gravitační anomálii v oblasti Portorického příkopu. Zjistil, že tato anomálie je způsobena hustou hmotou pod zemským povrchem, která se nachází pod atlantickou litosférou. Výška a hmotnost této husté hmoty byla odhadnuta, a pokud jsou ostatní předpoklady správné, dokáže tato hustá hmota způsobit ohyb povrchu směrem dolů v příkopu.

Tato studie navrhla nový model gravitace, který se zaměřuje na nerovnoměrnost tloušťky zemské kůry a vysvětluje vznik této gravitační anomálie. Předchozí modely gravitace předpokládaly rovnoměrnou tloušťku zemské kůry, ale Molnarův výzkum ukazuje, že to není případ v Portorickém příkopu. Jeho objevy přispěly k lepšímu porozumění geologie této oblasti.

Zdroj: Wikipedia, IFLScience, redakce