Asteroid potenciálně nebezpečný pro Zemi bude podle nové studie obtížné zničit

Asteroid Itokawa, který byl uznán jako potenciálně nebezpečný pro Zemi, bude podle nové studie analyzující prachové částice získané z jeho povrchu obtížné zničit, jak uvádí server The Register.

Itokawa, která měří 330 metrů v průměru, je vůbec prvním asteroidem, z něhož byly odebrány vzorky vesmírnou misí. Japonská agentura pro výzkum vesmíru vyslala v roce 2003 svou sondu Hayabusa-1, aby Itokawu prozkoumala, a o sedm let později se jí podařilo vrátit na Zemi asi miligram materiálu odebraného z povrchu asteroidu.

Nyní mezinárodní tým vědců pod vedením Curtinovy univerzity v Austrálii prozkoumal tři prachové částice z tohoto vzorku, aby posoudil stáří a charakter Itokawy. Metoda datování argonem ukázala, že asteroid je starší než 4,2 miliardy let a má polštářovitou strukturu. Tým zjistil, že Itokawa je starší a silnější, než se dosud předpokládalo.

„Na rozdíl od monolitických asteroidů není Itokawa jediným kusem horniny, ale patří do rodiny suťových kup, což znamená, že je celá tvořena volnými balvany a kameny, přičemž téměř polovinu tvoří prázdný prostor. Zjistili jsme, že Itokawa je jako obří vesmírný polštář, který je velmi těžké zničit,“ uvedl Fred Jourdan, autor studie publikované v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences a profesor geochemie na Curtin University.

Díky mezerám trosky asteroidů dobře absorbují rázovou vlnu ze srážek. Itokawa původně vznikla z monolitického starověkého asteroidu, který se po prudké srážce rozlomil na kusy. Kusy zbytků hornin a prachu se pod vlivem gravitačních sil spojily v hromadu sutin a vytvořily Itokawu. Podrobnější studium těchto typů vesmírných kamenů pomůže vesmírným agenturám po celém světě vyvinout strategie, jak zabránit případným srážkám.

Zdroj: theregister.com, redakce