Astronomové objevili neviditelnou galaxii, která nevyzařuje žádné viditelné světlo

Astronomové objevili neviditelnou izolovanou temnou galaxii, která nevyzařuje žádné světlo, jak uvádí server Science Alert.

Galaxie je klasifikována jako FAST J0139+4328 a nachází se 94 milionů světelných let od Země. Data z 500metrového sférického radioteleskopu (FAST) byla zkombinována se snímky z družice Pan-STARRS1, čímž se podařilo objevit oblak HI, který se jeví jako typická disková galaxie.

Nejdůležitějším nástrojem použitým při objevu mladé galaxie bylo gravitační čočkování, což znamená, že nám bližší vesmírné objekty, které mají velkou hmotnost, zkreslují světlo přicházející ze vzdálenějších zdrojů, které jsou s nimi dokonale srovnány. Mezihvězdí však bránilo ve výhledu i při použití gravitační čočky, a proto bylo nutné použít soustavu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Bylo zjištěno, že galaxie FAST J0139+4328 je mladá aktivní galaxie tvořící hvězdy s rychlostí 1000krát vyšší než naše Mléčná dráha.

„Tato zjištění poskytují pozorovací důkaz, že FAST J0139+4328 je izolovaná temná trpasličí galaxie s červeným posuvem z=0,0083. Je to poprvé, co byla v blízkém vesmíru detekována izolovaná temná galaxie,“ uvedl výzkumný tým.

Zdroj: sciencealert.com, redakce