Astronomové zaznamenali záhadný rádiový signál relativně blízko Země

Nízkofrekvenční rádiový signál, který vychází ze vzdálenosti asi 4 000 světelných let uvnitř galaxie Mléčná dráha, se objevuje zhruba jednou za 18 minut a pokaždé trvá 30 až 60 sekund.

Někdy jsou impulsy tvořeny krátkými záblesky o délce kratší než sekunda, jindy jsou plynulejší. V každém případě tento vzor rádiového zdroje nebyl dříve pozorován, jak uvádějí jeho objevitelé ve středeční oznámení.

„Pro astronoma to bylo trochu strašidelné, protože na obloze není známo nic, co by se takto chovalo,“ uvedla v tiskové zprávě astrofyzička z Mezinárodního centra pro radioastronomický výzkum Natasha Hurley-Walker.

Rádiové signály z vesmíru jsou běžným jevem, zejména ve vysokofrekvenčním spektru, a to v důsledku energetických událostí, jako jsou výbuchy hvězd. Hlavní teorií týmu je, že zdrojem nově zaznamenaného podivného signálu je magnetar, typ neutronové hvězdy s extrémně intenzivním magnetickým polem.

Nevysvětlitelné nebo neobvyklé signály z vesmíru mohou přirozeně vyvolávat teorie o mimozemšťanech nebo jiných exotických jevech. V posledních letech se objevila řada příkladů.

Například v září 2021 vědci oznámili, že objevili záhadný rádiový signál, který podle všeho rovněž pochází ze středu Mléčné dráhy. Signál nazvaný ASKAP J173608.2-321635 byl detekován šestkrát mezi lednem a zářím 2020 a byl označen za velmi podivný, protože nevysílal žádný jiný typ záření než rádiové vlny. Známé astronomické objekty by ve stejné době vysílaly i jiné záření, například vysokoenergetické rentgenové záření.

Pak je tu signál nazvaný Wow, jeden z nejznámějších vesmírných signálů, které kdy byly detekovány. Byl zaznamenán v roce 1977, trval asi 72 sekund a vyvolal rozruch, protože se jednalo o silný úzkopásmový signál, neboli typ, který odpovídal představě astronomů o podobě mimozemského signálu. Signál se však již nikdy neopakoval, přestože se jej astronomové pokoušeli znovu najít. O jeho zdroji se stále vedou spory.

Zdroj: newsweek.com