Venuše má hustou smrtící atmosféru. Oblačnost se táhne do vzdálenosti 20 kilometrů a vyznačuje se světelnými záblesky. Předpokládá se, že jde o blesky a elektrické výboje mezi mraky, ale nyní má tým alternativní vysvětlení: dopady meteoritů.

Představa, že jde o blesky, vychází z různých typů nepřímých pozorování. Jedním typem jsou záblesky v atmosféře planety, ale existují také pozorování v rádiových vlnách a akustické a magnetické signály zaznamenané sovětskými misemi Venera (jedinými, které kdy fotografovaly povrch Venuše), které naznačují, že by se blesky mohly vyskytovat na pekelném dvojčeti Země. Pokud jsou však způsobeny stejným jevem, měly by se vyskytovat ve vzájemné souvislosti, a podle všeho tomu tak není.

Alternativním vysvětlením, které odpovídá pozorování záblesků, jsou meteority. Tým odhaduje, že pokud by na planetu dopadaly meteority o velikosti asi 1 cm, mohly by vytvářet podobné světelné záblesky, jaké vznikají na Zemi.

Tomu odpovídá i počet událostí. Japonská sonda Akatsuki a Kuiperův teleskop na hoře Bigelow v Arizoně oba záblesky zaznamenaly. V relativně krátkém časovém úseku hlásí méně než tucet záblesků. Vědci odhadují, že ve venušině atmosféře dochází k více než 35 000 záblesků – to se příliš neliší od počtu meteorů, které se vyskytují na Zemi.

Je důležité poznamenat, že nová studie nedospěla k závěru, že v atmosféře Venuše nejsou blesky, ale že existují stejně platné alternativy. Možná, že blesky mohou existovat blíže k povrchu a záblesky jsou meteory, což vysvětluje, jak se jednotlivé indicie hypotézy o blesku dokonale neshodují.

Pochopení Venuše nám pomáhá porozumět našemu světu, ale vyřešení podobné záhady má význam i pro budoucí mise. NASA a Evropská vesmírná agentura plánují cestu k Venuši v příštím desetiletí a připravují se i soukromé mise.

Zdroj: ScienceNews, Live Science, redakce

Nejnovější
Nejstarší Nejhlasovanější
Jarda

Oblačnost se táhne do vzdálenosti 20 km? Jako z Kladna do Prahy? Není to do výšky 20 km? Celkem to snižuje věrohodnost dalších informací. Nejsem si jist, jestli i další informace nejsou malinko zavádějící. Ale bod aspoň za snahu 🙂

Helga

Meteority již dopadly na povrch planety, proto nemůžou způsobovat záblesky v atmosféře.