Máte poslední šanci spatřit zelenou kometu Nishimura. Znovu se objeví až za 400 let

Nedávno objevená zelená kometa Nishimura přežila svůj nedávný nejbližší průlet kolem Slunce, což je dobré pro kometu, ale špatné pro nás. Znamená to, že ji brzy nebudeme moci spatřit a že se znovu objeví až za 437 let, takže si budete muset pospíšit, abyste ji naposledy zahlédli.

Kometu Nishimura, nebo chcete-li celým jménem kometu C/2023 P1 (Nishimura), poprvé spatřil 12. srpna amatérský astronom Hideo Nishimura a od té doby se astrofotografové po celém světě baví zachycováním její výrazné zelené barvy a dlouhého tenkého ohonu.

Kometě však trvá 437 let, než oběhne sluneční soustavu, a protože již prošla nejtěsnějším přiblížením ke Slunci, je nyní na cestě k vnějším oblastem naší sluneční soustavy a okno pro její spatření se uzavírá.

Komety mají obrovské chvosty, které se mohou táhnout miliony kilometrů, ale jejich jádro tvoří pevná „špinavá sněhová koule“ z ledu a prachu. To znamená, že když se přiblíží ke Slunci, led se zahřeje a vesmírná skála vyvrhne nabitý plyn zvaný plazma, který se stane jejím ohonem.

Blízkost ke Slunci však také znamená, že nemůžeme dohlédnout za jeho odlesky, takže když se k němu přiblížila na nejtěsnější vzdálenost 33 milionů kilometrů, ztratili jsme ji z dohledu. Během tohoto bouřlivého období kometu zasáhla sluneční bouře, která na krátkou dobu odfoukla její plazmový ohon.

Teď je však zpět a Nishimura je stále viditelná dalekohledem a binokulárem. Na severní polokouli se večer po západu Slunce podívejte nízko na západ. Na jižní polokouli bude pozorovatelnost lepší, rovněž nízko po západu Slunce, ale v následujících dnech bude postupně slábnout.

Kometa Nishimura se na naší obloze znovu objeví až v roce 2458 a technologie ani výzkum vesmíru zatím nejsou na takové úrovni, abyste ji ještě mohli spatřit, takže možná stojí za to vyjít ven a pokusit se zahlédnout tohoto nebeského návštěvníka dříve, než bude pozdě.

Zdroj: New Scientist, FOX 9, redakce