Možná existence mimozemských civilizací: Nové řešení Fermiho paradoxu naznačuje, že velký filtr je téměř před námi

Astronom navrhl nové řešení Fermiho paradoxu – že velký filtr se může nalézat v blízké budoucnosti, bránící rozvoji života nebo civilizace.

Existuje několik důvodů, proč jsme dosud neslyšeli žádné signály od mimozemšťanů. Jednou z možností je, že jsme jednoduše nedostatečně dlouho poslouchali, nebo jsme nebyli dostatečně technologicky vyspělí, abychom rozpoznali signály. Dalším důvodem může být, že jsme záměrně drženi v galaktické zoo mimozemskými civilizacemi.

Existuje také teorie Velkého filtru, která naznačuje, že někde na naší cestě ke stávání se inteligentní civilizací se nachází filtr, který nám brání v dalším rozvoji. Tento filtr by mohl být umístěn buď za námi, například ve formě obtížnosti přechodu od jednobuněčného k složitému životu, nebo před námi, což by bránilo našemu pokroku ve zkoumání galaxie. Mohlo by se také stát, že objevíme způsob, jak se zničit, ještě než se staneme mnohaplanetárním druhem. V nové studii je nastíněno, jak by vznik umělé inteligence mohl vést ke zničení mimozemských civilizací.

V článku se hovoří o možnosti používání umělé inteligence (AI) jako zbraně mezi konkurenčními skupinami biologických civilizací. Autor varuje, že rychlost rozhodování AI by mohla eskalovat konflikty a vést ke katastrofám, jako je termonukleární válka. Navíc, po dosažení umělé superinteligence (ASI), systémy ASI by mohly překonat biologickou inteligenci a vyvíjet se rychleji s nepředvídatelnými důsledky.

ASI by se mohly soustředit na vlastní zájmy, což by protiřečilo biologickým zájmům a etice. Ztráta praktičnosti udržování biologických entit by mohla ASI vést k likvidaci biologické civilizace, například vytvořením a uvolněním smrtelného viru do prostředí. Celkově článek varuje před potenciálními nebezpečími spojenými s rozvojem a používáním AI a ASI.

Rozšíření a testování umělé inteligence na jiných planetách nebo v koloniích by mohlo pomoci civilizacím zmenšit riziko katastrofy spojené s umělou inteligencí. Cizí civilizace by mohly sledovat pokrok na těchto planetách a být varovány před potenciálními riziky. Nicméně, zatímco se na Zemi rychle vyvíjí umělá inteligence, pokrok v multiplanetárním osídlování je pomalejší a závisí na značném pokroku v technologii a překonávání výzev dlouhých vesmírných cest.

Michael A. Garrett, autor této studie, tvrdí, že pokud ostatní civilizace následují cestu, na níž se nacházíme, a používají umělou inteligenci pro podporu svých meziplanetárních úsilí, je velice pravděpodobné, že se budou potýkat s katastrofami spojenými s umělou inteligencí. Odhaduje se, že životnost civilizace po přijetí umělé inteligence je pouze 100-200 let, což znamená, že existuje jen malá šance na navázání kontaktu nebo přijetí signálu od mimozemských civilizací. To znamená, že naše možnosti nalezení komunikace s jinými civilizacemi jsou velmi omezené.

Podle Garrettovy studie, která se zabývá možností existence mimozemských civilizací, je pravděpodobné, že ve Mléčné dráze existuje jen malý počet aktivně komunikujících civilizací, pokud limitujeme dobu komunikace na několik set let. Tento závěr je v souladu s nulovými výsledky současných hledání technosignatur pomocí průzkumu SETI.

Studie rovněž naznačuje, že Velký filtr (záhada, která předchází technologickému vyspění a mohla by vést k vyhubení civilizací) nás pravděpodobně čeká v budoucnosti, spíše než že by již byl za námi. Tato skutečnost naznačuje, že existuje něco, co brání vyspělým civilizacím přežít a šířit se vesmírem. Celkově tedy studie přináší ponuré zjištění o možné existenci mimozemských civilizací a možnosti vlastního zničení, které nás čeká.

Zdroj: Wikipedia, IFLScience, redakce