Observatoř NASA objevila černou díru, která požírá hvězdu podobnou Slunci

Observatoř NASA Neila Gehlse Swift objevila ve vzdálené galaxii černou díru, která zřejmě „požírá“ hvězdu podobnou Slunci.

Družicový rentgenový teleskop (XRT) poprvé pozoroval Swift J0230, když se rozzářil v galaxii vzdálené asi 500 milionů světelných let v severním souhvězdí Trojúhelníku. Swift J0230 byl klasifikován jako opakující se slapový rozpad hvězdy podobné Slunci, která obíhá kolem černé díry o hmotnosti více než 200 000krát větší než hmotnost Slunce.

Tým předpokládá, že hvězda při každém průletu ztratí přibližně tři hmotnosti materiálu Země. Tato data slouží jako most mezi dalšími typy podezřelých opakujících se disrupcí a umožňují tak vědcům modelovat, jak interakce mezi různými typy hvězd a velikostí černých děr ovlivňují to, co pozorujeme.

„Hardware, software a dovednosti mezinárodního týmu umožnily, aby se sonda Swift v průběhu své existence přizpůsobila novým oblastem astrofyziky. Neil Gehrels, jmenovec mise, na mnohé z těchto změn dohlížel a podporoval je. Nyní, s touto novou schopností, dělá ještě více skvělé vědy,“ řekl Phil Evans, astrofyzik z Leicesterské univerzity ve Velké Británii a dlouholetý člen týmu Swift.

Zdroj: NASA, The Guardian, redakce