Po desetiletích od tragédie byl nalezen úlomek raketoplánu Challenger

Před téměř 37 lety svět s hrůzou sledoval výbuch raketoplánu Challenger. K nehodě došlo 73 sekund po startu a zahynulo při ní sedm astronautů, napsali na webu Science Alert.

Vzpomínky na kusy raketoplánu padající do moře zůstávají všem, kteří byli svědky katastrofy. Po nehodě NASA pátrala po částech raketoplánu. Agentura v letech těsně po události vyzvedla velké množství trosek.

Nedávno filmový štáb pracující na pořadu pro televizní stanici History Channel objevil na dně oceánu dva metry dlouhý kus Challengeru. Byl to ohromující a naprosto nečekaný nález. Skutečným cílem týmu bylo najít zbytky lodí ztracených v bermudském trojúhelníku. Tato oblast leží jihovýchodně od vesmírného pobřeží.

Jedná se o první větší nález trosek z této katastrofy po více než 25 letech. Podmořský průzkumník a mořský biolog Mike Barnette, který tým vedl, řekl, že posádka velmi rychle poznala, že má něco unikátního.

„Uvědomovali jsme si, že je nutné na tento nález okamžitě upozornit NASA. Místo, které se nachází mimo Bermudský trojúhelník u pobřeží Floridy, připomíná ztrátu sedmi statečných astronautů a katastrofa Challengeru byla tragickým neúspěchem amerického vesmírného programu. Z této strašlivé události však vyplynuly důležité poznatky, které nakonec vedly k pozoruhodnému pokroku v oblasti výzkumu vesmíru,” řekl Barnette.

NASA zasahuje

Tým okamžitě upozornil NASA a sdílel záběry pořízené potápěči. Vedoucí představitelé agentury si jej prohlédli a souhlasili, že trosky vypadají velmi podobně jako kus Challengeru. Správce NASA Bill Nelson nález potvrdil ve veřejném prohlášení.

„Přestože od chvíle, kdy na palubě Challengeru přišlo o život sedm odvážných a statečných průzkumníků, uplynulo již téměř 37 let, tato tragédie se navždy zapíše do kolektivní paměti naší země. Milionům lidí na celém světě, včetně mě, připadá 28. leden 1986 stále jako včerejšek,“ řekl.

„Tento objev nám dává příležitost znovu se zastavit, pozvednout odkaz sedmi průkopníků, které jsme ztratili, a zamyslet se nad tím, jak nás tato tragédie změnila. V NASA je a navždy musí zůstat naší nejvyšší prioritou základní hodnota bezpečnosti, zejména v době, kdy naše mise zkoumají větší část vesmíru než kdykoli předtím.“

Artefakty z raketoplánů, jako je tento, jsou majetkem vlády USA. Zbytek raketoplánu je připomenut a zakotven na startovacím komplexu 31 na letecké stanici Cape Canaveral.

Jeden kus je vystaven v nedalekém návštěvnickém komplexu Kennedyho vesmírného střediska a ztracené posádky jsou připomínány tamtéž. NASA bude spolupracovat s rodinami astronautů při rozhodování, jak s nově nalezeným artefaktem naložit.

Kanál History Channel a Challenger

Video z objevu týmu bude součástí pořadu s názvem „Bermudský trojúhelník: V prokletých vodách.“ Bude odvysíláno 22. listopadu jako součást vyprávění o místech ztroskotání u pobřeží Floridy.

„Historický a emotivní objev tohoto artefaktu Challengeru naším neuvěřitelným týmem posiluje poslání stanice History Channel uchovávat důležitá místa a příběhy z našeho národního dědictví,“ řekl Eli Lehrer, výkonný viceprezident a vedoucí programové sekce stanice.

„I když pozoruhodný objev vraku Challengeru nebyl součástí původní mise našeho potápěčského týmu, který zkoumal Bermudský trojúhelník, historický význam nálezu nelze podcenit.“

Zdroj: sciencealert.com