Vědci tvrdí, že se jim podařilo vrátit buňky do mladšího stavu pouhým použitím chemické terapie, což představuje potenciální průlom ve výzkumu v oblasti boje proti stárnutí.

Studie navazuje na dosavadní výzkum genů proti stárnutí, za který byla udělena Nobelova cena, takže tento přístup si jistě zaslouží bližší pozornost, i když v současné době zůstává experimentální a na malých buněčných kulturách.

Předchozí pokusy využívaly velmi nákladný a časově náročný přístup genetické editace, což omezuje škálovatelnost těchto terapií. Velmi bohatí lidé do této technologie (pochopitelně) investují velké prostředky, ale bez škálovatelnějších a účinnějších možností může být boj proti stárnutí vyhrazen pouze této malé skupině.

Místo toho se práce vedená týmem vědců z Harvard Medical School zaměřila na specifické geny zvané Yamanaka faktory. Tyto faktory se přímo podílejí na přeměně buněk v indukované pluripotentní kmenové buňky (iPSC), které mají schopnost přeměnit se v jakoukoli jinou buňku v těle. V podstatě dokáží buňku znovu omladit.

Navíc se zdá, že tento proces nevytváří buňky náchylné k rakovině, což je pro výzkum v oblasti boje proti stárnutí obtížný problém. Stárnutí buněk je mechanismus, který má zabránit tomu, aby se v buňkách hromadily škodlivé mutace, které mohou vyústit v rakovinu, takže zastavení nebo zpomalení tohoto procesu může mít často alternativní účinky.

Pokud by se podařilo tyto faktory zacílit a použít je k vytvoření starých buněk na iPSC, mohlo by to stárnutí nejen zpomalit, ale i zvrátit.

„Donedávna jsme mohli stárnutí pouze zpomalit. Nové objevy naznačují, že ho nyní můžeme zvrátit,“ uvedl v prohlášení David A. Sinclair, profesor na katedře genetiky a vedoucí vědecký pracovník projektu.

V této studii vědci pokračovali v tomto přístupu a hledali nové molekuly, které by mohly být použity ve spojení s faktory Yamanaka k dalšímu zvrácení stárnutí, a zjistili slibné výsledky. Identifikovali šest chemických koktejlů, které podle nových testů, jež vyvinuli, dokázaly zvrátit stárnutí a biologicky „omladit“ buňky za méně než týden.

V předchozích studiích na myších vědci zjistili, že podávání faktorů Yamanaka s virovým vektorem dokázalo zlepšit zrak a další znaky stárnutí, což naznačuje, že by mohlo jít o životaschopnou terapii. Autoři uvádějí, že použití lékového přístupu by mohlo mít dalekosáhlé dopady v této oblasti, protože nižší náklady a kratší lhůty pro vývoj by posunuly naši schopnost bojovat proti stárnutí.

Nyní se tým snaží své poznatky zdokonalit, zatímco oblast boje proti stárnutí čeká na zkoušky genetické terapie na lidech v roce 2024. Zda budou léky fungovat i u lidí, se teprve ukáže, ale tento přístup rozhodně vypadá slibně.

Zdroj: BusinessNews, Daily Mail, redakce