Archeologové objevili hrobky staré 4300 let! Objasnili původ záhadného tvora kunga

Byl objeven původ záhadného tvora zvaného kunga, nejstaršího známého hybridního zvířete vyšlechtěného člověkem.

Počátkem roku 2000 archeologové pracující v dnešní Sýrii objevili kompletní kostry 25 koňovitých zvířat ve velkolepém pohřebním komplexu, který obsahoval také lidské kostry spolu se zlatem, stříbrem a dalšími vzácnými materiály. Hrobky staré 4300 let se nacházely ve starověkém mezopotámském městě Umm el-Marra.

Mnoho těchto zvířat bylo před pohřbem zřejmě zabito, možná obětováno. Jejich kosti měly jiný tvar než kosti koní, oslů a dalších moderních koňovitých. Vědci si dlouhá léta kladli otázku, zda se nejedná o pozůstatky kungů, mohutných kříženců koní, kteří byli u Mezopotámců velmi ceněni a o nichž se zmiňují různé písemné záznamy.

Genetická analýza nyní odhalila, že kostry koňovitých objevené v Umm el-Marra jsou skutečně kříženci, téměř jistě bájní kungové, což z nich činí nejstarší známé hybridy chované lidmi.

Vzhledem k tomu, že kostry byly tisíce let pohřbeny v horkém a suchém syrském terénu, zachovalo se jen velmi málo DNA. Vědci u vzorků šesti koňovitých z Umm el-Marry analyzovali mitochondriální geny, které pocházejí od matky a geny chromozomu Y, které pocházejí od otce. To poskytlo dostatek údajů, aby se ukázalo, že mitochondriální a Y-chromozomová DNA jasně obsahuje geny dvou různých typů koňovitých.

Mitochondriální DNA pocházela od oslů, zatímco chromozomy Y byly od jednoho ze skupiny koňovitých nazývaných hemioni, v tomto případě pravděpodobně od syrských divokých oslů, známých také jako hemippy. Tento výsledek však vycházel pouze z malého množství DNA a neprokázal, že koňovití z hrobky byli kříženci první generace s genomy zděděnými po matce a otci dvou různých druhů.

Přestože nejlepší vzorek z Umm el-Marry obsahoval jen nepatrný zlomek původního genomu zvířete, tým byl přesto schopen v DNA odhalit tisíce jednonukleotidových polymorfismů. To jim umožnilo porovnat genomy různých koňovitých s genomy koňovitých z Umm el-Marry. Fylogenetický strom sestavený výzkumníky naznačuje, že koňovití z Umm el-Marry byli napůl osli, napůl divocí osli syrští, což podporuje hypotézu, že se jednalo o křížence těchto dvou zvířat první generace.

Zdroj: insidescience.org