Astronaut pořídil snímek zářící „lebky“ číhající v obří sopečné jámě na Sahaře

NASA nedávno zveřejnila snímek lebky, která se nachází v kolosální sopečné jámě v Čadu, a představuje tak děsivou ukázku strašidelných přírodních útvarů.

Snímek, který 12. února pořídil astronaut na palubě Mezinárodní vesmírné stanice, odhaluje strašidelný výjev skrývající se v masivu Tibesti, pohoří, které se rozkládá napříč Saharou v Čadu a Libyi.

Útvar ve tvaru lebky se nachází na dně Trou au Natron, sopečné kaldery o šířce přibližně 3 300 metrů. Tento rozsáhlý kráter po sobě zanechal monumentální sopečný výbuch před stovkami tisíc let a zanechal po sobě fascinující geologickou podívanou.

Charakteristické rysy lebky tvoří přirozeně se vyskytující slaná směs, která vyzařuje přízračně bílý odstín, a strmé kuželovité kopce vzniklé kolem sopečných vývěrů. Stín, který vrhá vysoký okraj kráteru, dále přispívá k děsivému vzhledu lebky. Ačkoli se dnes Trou au Natron jeví jako bezútěšné a bez života, ještě před 14 000 lety to bylo bohaté ledovcové jezero.

V 60. letech 20. století byly pod jeho dnem objeveny zkameněliny mořských plžů a planktonu, které umožňují nahlédnout do živého ekosystému, jenž kdysi v jeho útrobách bujel. Při nedávné expedici v roce 2015 byly navíc objeveny fosilie řas staré 120 000 let, což ještě více podtrhuje bohatou historii, která je v této sopečné krajině uzavřena.

Trou au Natron překvapivě představuje jeden z nejmladších vulkanických útvarů v masivu Tibesti, přestože jeho stáří je srovnatelné se zkamenělinami v jeho vyschlém jezeře. Předpokládá se, že okolní sopky jsou podstatně starší, což podtrhuje dynamickou geologickou minulost této zajímavé oblasti.

I když z této znepokojivé krajiny ve tvaru lebky může běhat mráz po zádech, slouží jako strašidelná připomínka schopnosti přírody vytvářet úchvatné útvary i v pustých prostorách Sahary.

Zdroj: Live Science, Times Of India, redakce