Fosilie staré 565 milionů let zachycují klíčovou událost v evoluční historii Země

Fosilie z vrchu Llangynog Inlier v jižním Walesu byly datovány s nebývalou přesností. Vzhledem k tomu, že tyto fosilie představují jedny z nejstarších exemplářů velkých mnohobuněčných živočichů a odpovídají exemplářům z jiných částí světa, pomáhá toto datování zúžit okamžik, kdy se život z něčeho, co jsme sotva viděli, proměnil v hojnost složitého života.

Jak bude lidstvo zkoumat další světy, je docela možné, že zjistíme, že Zemi nečiní výjimečnou přítomnost života, ale přítomnost složitého mnohobuněčného života. Koneckonců život se na Zemi objevil téměř hned, jakmile byla planeta dostatečně chladná, aby to umožnila, což naznačuje, že by nemuselo být tak těžké ho dosáhnout. Mnohobuněčný život potřeboval další tři a půl miliardy let.

Pokud tomu tak je, takzvané avalonské souvrství, kdy se ve fosilním záznamu začnou objevovat velcí podivní tvorové po celé planetě, by mohlo být jednou z výjimečných událostí nejen Země, ale celé galaxie. Nový výzkum pomohl odhalit, kdy k němu došlo, a také něco o jeho příčině.

Zjistili jsme, že k této hojnosti vede jen málo postupných kroků. Nedlouho předtím by jediným životem, který by byl viditelný bez mikroskopu, byly kolonie drobných organismů, jako jsou stromatolity. Relativně jednoduché destičky a mikrobiální rohože se objevily v hlubších vodách o několik milionů let dříve, ale pak se náhle objevily avalonské druhy v podobnou dobu v různých částech světa.

Proto je určení načasování této události důležité, pokud chceme vědět, co ji způsobilo. Bylo zjištěno, že podobné fosilie mají maximální stáří 564,13 ± 0,65 milionu let, ale sami o sobě nedokážeme říci, zda byly první.

Uhlíkové datování není ani vzdáleně schopné měřit takto staré časování. Vrstvy, v nichž se tyto fosilie, známé jako ediakarská biota podle kopců, v nichž byly poprvé nalezeny, obvykle postrádají dobré alternativy. Někdy však svou pomoc poskytnou sopečné erupce. Vrstvy popela lze datovat mnohem přesněji, a pokud leží buď nad, nebo pod (a nejlépe pod oběma) nalezištěm zkamenělin, máme mnohem lepší představu o jejich časovém zařazení.

V centru vrchu Llangynog Inlier se nachází sopečný útvar. Ve vrstvách obsahujících ediakarské zkameněliny se nacházejí krystaly zirkonu, které si geologové oblíbili pro jejich snadnou datovatelnost, a rutil. Datováním obojího získal Clarke a spoluautoři data před 564,09 ± 0,70 miliony let, což potvrzuje, že tyto druhy prosperovaly v různých částech světa ve velmi blízké době.

Zdroj: EurekAlert, Phys, redakce