Astronomové objevili rotující galaxii z raných počátků vesmíru

Mezinárodní výzkumný tým vedený studentem Tsuyoshi Tokuokou z Waseda University pozoroval rotaci galaxií ve vzdálené galaxii MACS1149-JD1 pomocí radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter Array).

Toho bylo dosaženo pomocí rudě posunutých emisí galaxie na ALMA, přičemž byly změřeny malé rozdíly v „rudém posuvu“ z pozice na pozici, čímž se ukázalo, že JD1 splňuje kritérium pro galaxii s dominantní rotací.

Vypočítali rychlost rotace asi 50 kilometrů za sekundu, což je v porovnání s rychlostí rotace disku Mléčné dráhy 220 kilometrů za sekundu poměrně málo. Průměr JD1 byl změřen na pouhých 3 000 světelných let, tedy mnohem menší než průměr Mléčné dráhy o průměru 100 000 světelných let. Tím se JD1 stává nejvzdálenějším dosud objeveným zdrojem s rotujícím diskem.

„Rychlost rotace JD1 je mnohem nižší než u galaxií v pozdějších epochách a Mléčné dráhy a JD1 je pravděpodobně v počátečním stadiu vývoje rotačního pohybu. Kromě nalezení galaxií s vysokým rudým posuvem, tedy velmi vzdálených, poskytuje studium jejich vnitřního pohybu plynu a hvězd motivaci k pochopení procesu vzniku galaxií v nejranějším možném vesmíru,“ řekl Akio Inoue, profesor na Waseda University.

Zdroj: sciencealert.com