NASA objevila příčinu opakujícího se vzorce vyslaného zpět sondou Voyager 1

Inženýři NASA objevili zdroj záhadné poruchy sondy Voyager 1, která místo užitečných dat vysílala zpět opakující se vzor jedniček a nul.

Voyager 1 cestoval dále než kterýkoli člověkem vyrobený objekt, překročil heliopauzu a zamířil do mezihvězdného prostoru. Voyager 1 i nadále na Zemi posílal důležitá data o prostoru za naší sluneční soustavou s použitím pouhých 69,63 kilobajtů paměti a archaického počítačového jazyka Fortran 5.

Projektová vedoucí Voyageru Suzanne Doddová vysvětlila, že tlačítko na otevření dveří auta má vyšší výpočetní výkon než kosmická loď Voyager a je pozoruhodné, že loď létá už více než 46 let. Přestože se očekávaly občasné problémy v takové misi, musí být bráno v úvahu také prostředí s vysokou radiací, které sonda Voyager čelí.

V září 2023 se u sondy Voyager 1 objevil problém s přenosem dat. Namísto běžného binárního kódu se začala vysílat pouze střídavá posloupnost jedniček a nul. I když spojení mezi sondou a Zemí zůstalo zachováno, zvuk Voyageru byl nahrazen monotónním tónem vytáčení. Tento problém brání vědcům získávat jakékoliv vědecké údaje nebo aktuální informace o stavu sondy a její kondici, což zahrnuje také možné příčiny tohoto problému.

Tým inženýrů NASA přišel k závěru, že tento problém s největší pravděpodobností souvisí s Flight Data System (FDS), jedním z palubních počítačů sondy. Tým se aktivně snaží problém vyřešit, ale tento proces může trvat několik měsíců.

NASA v březnu zjistila, že v paměti sondy Voyager 1 se poškodilo přibližně 3 % údajů. Příčina tohoto poškození není jasná, a inženýři se domnívají, že buď čip byl zasažen energetickou částicí z vesmíru, nebo prostě dosloužil poté, co pracoval 46 let. Dalším problémem je nedostatek energie, která pohání loď a její vědecké přístroje. Tým přemýšlí nad vypnutím některých přístrojů, aby udržel loď funkční. Přesto věří, že bude schopen problém vyřešit a sonda bude moci i nadále posílat cenná vědecká data z vesmíru.

Zdroj: NASA, IFLScience, redakce