Umělé světlo v noci pomáhá predátorům housenek, říká nový výzkum

Mírná úroveň umělého nočního světla, jako je například osvětlení vašeho dvorku, přivádí více predátorů housenek a snižuje možnost, že se z larev těchto motýlů stanou můry a poslouží jako potrava pro větší kořist.

Tento nový výzkum byl zveřejněn v časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. Vědci z Cornellovy univerzity umístili více než 550 měkkých hliněných modelů housenek (realistických replik) do lesního prostředí, aby zjistili, jak jsou tyto makety napadány a loveny predátory ve srovnání s kontrolní skupinou.

„Měřili jsme míru predace hliněných housenek – které vypadají jako skutečné,“ řekl John Deitsch ’22, který výzkum prováděl jako svou bakalářskou práci v téměř temném experimentálním lese Hubbard Brook ve White Mountains v New Hampshire. „Predátoři zanechali na hlíně stopy. Míra predace housenek byla výrazně vyšší na plochách osvětlených umělým světlem v noci. To naznačuje zvýšení mortalitního tlaku na housenky.“

Modely housenek, vyrobené ze zelené vytlačované hlíny, které napodobují barvu a velikost housenek čeledí Notodontidae a Notodontidae, se běžně vyskytují v experimentálním lese Hubbard Brook.

Měkká hlína snadno umožňuje zanechání otisků, takže vědci mohou určit, zda na modelu usedl predátor (například členovec, hmyz nebo pták) nebo se pokusil o kousnutí. Zatímco účinky umělého nočního světla byly často studovány na dospělý hmyz (např. můry), larvy (housenky) se dočkaly jen malého výzkumu.

Z 552 hliněných housenek rozmístěných a přilepených na listy, aby vypadaly autenticky, bylo během letní noční studie získáno 521 modelů a 249 (47,8 %) vykazovalo známky predace od členovců.

Výzkum dále zjistil, že míra predace housenek byla o 27 % vyšší na experimentálních plochách (ve srovnání s kontrolními plochami ve stejném lese), které měly 10 až 15 luxů (přibližně jas pouličního osvětlení), což je měrná hodnota osvětlení LED.

Vzhledem k celosvětovému rozšíření umělého osvětlení v noci je podle článku zvýšené ohrožení housenek dalším ekologickým problémem pro motýly (Lepidoptera), vedle ztráty stanovišť, zemědělsko-chemických škodlivin, invazních druhů a klimatických změn.

Housenky jsou ve stádiu larvy nejzranitelnější. „Živí se listy a rostou, aby dozrály do dalšího stádia,“ řekl Kaiser a vysvětlil, že v reálném životě se housenky mohou pohybovat kolem listů, aby se vyhnuly odhalení, ale vědci se snažili porozumět predátorům, když byly larvy osvětleny.

„Když rozsvítíte světlo na verandě, najednou uvidíte za dveřmi spoustu hmyzu,“ řekl Kaiser. „Ale když tyto členovce predátory přilákáte přidáním světla, jaký to pak má dopad na vyvíjející se larvy? Tlak shora dolů – možnost, že je něco sežere.“

Zdroj: Cornell University, redakce