Záhadné stopy podobné ptačím jsou o 60 milionů let starší než nejstarší ptáci

Nová práce, která se zabývá fosilními stopami neznámých dávných živočichů z pozdního triasu, se zabývá dávnou ornitologickou záhadou.

Zřetelně připomínají ptáky, což nezní příliš zvláštně – dokud si neuvědomíme, že některé z nich jsou staré 210 milionů let a předcházejí tak nejstarší známé kosti pravých ptáků o neuvěřitelných 60 milionů let.

Pokud tyto stopy nevytvořili ptáci, kdo se tedy proháněl na těchto ptačích nohách? To nahrává nejasnému vzniku ptáků, o kterých se toho stále ještě hodně dozvídáme, protože i když víme, že se ptáci vyvinuli z dinosaurů, stále není jisté, kdy přesně a z jakých druhů.

Záhadné stopy, jako jsou tyto, lze využít ke studiu anatomie a chování vyhynulých zvířat díky šikovné oblasti vědy zvané ichnologie, což je studium zkamenělých stop, stop a nor. Ichnologické nálezy jsou fascinující, ale mohou být pomíjivé, jako v nedávném případě 120 milionů let starých ptačích stop (nyní nejstarších zaznamenaných v Austrálii), které byly smyty jen několik let po svém objevení.

Ptačí fosilní stopy byly nalezeny na několika místech v zemi Lesotho v jižní Africe a obecně jsou připisovány ichnogenovi Trisauropodiscus, který je považován za ornitotického dinosaura žijícího v období pozdního triasu nebo rané jury.

Vědci se rozhodli, že chtějí prozkoumat ichnogenus (název pro skupinu živočichů známých pouze z fosilních stop, nor apod.) a pokusit se zjistit, kolik druhů ichnospecies by se v něm mohlo vyskytovat.

K tomu použili fosilní stopy, které našli v terénu, a další z muzejních sbírek a fotografií. Přitom odhalili dvě klíčové morfologie pro Trisauropodiscus: jedna z nich se podobá spíše neptačím dinosaurům, zatímco druhá spíše stopám ptáků. Stopy se přímo neshodují s žádnými fosilními zvířaty známými z této oblasti v tomto období historie Země.

Existuje několik vysvětlení záhadných otisků. Jedním z nich je, že patřily dinosaurům, případně raným předkům ptáků. Dalším však je, že jsou příkladem konvergentní evoluce, pokud se nohy podobné ptačím vyvinuly samostatně u skupiny plazů.

„Stopy Trisauropodiscus jsou známy z mnoha jihoafrických lokalit z doby před přibližně 215 miliony let,“ uvedli autoři v prohlášení. „Tvar stop odpovídá moderním i novějším fosilním stopám ptáků, ale je pravděpodobné, že Trisauropodiscus vytvořil dinosaurus s nohou podobnou ptačí.“

Ať už je to jakkoli, posouvá to první výskyt ptačích nohou do období pozdního triasu, což poskytuje o něco více informací (a další špetku tajemství) o vývoji prvních skutečných ptáků.

Zdroj: EurekAlert, Sci News, redakce