46 000 let staří červi byli oživeni po tisíciletích zmražení v sibiřském permafrostu

Prastarý červ se po 46 000 letech zmrznutí v sibiřském permafrostu probral k životu. Drobní živočichové, nazývaní hlístice, se probudili z dlouhého spánku, který začal na konci pleistocénu před 45 839 až 47 769 lety, jak ukázala radiokarbonová analýza. To už je pořádná doba.

Kromě toho, že jsou tito mikroskopičtí tvorové působivě odolní, patří k druhu, který věda dosud neznala a který dostal jméno Panagrolaimus kolymaensis. Nematody, nazývané také škrkavky, jsou jedny z mála organismů, které jsou schopny přežít v tak extrémním prostředí po delší dobu.

Za tímto účelem se dostávají do stavu podobného limbu, který se nazývá „kryptobióza“ a v němž se všechny měřitelné metabolické procesy zastaví, dokud se podmínky prostředí nezlepší. V roce 2018 byly hlístice vzkříšeny po předpokládaných 42 000 letech kryptobiózy – toto nové zjištění posouvá toto datování o několik tisíciletí zpět.

Mezi další organismy, které jsou schopny takového výkonu, patří tardigrádi a vířníci. Zvláště překvapivým příkladem tohoto jevu je bakteriální spora, která byla dříve nalezena v jantaru zachovaná 25 až 40 milionů let.

V nové studii byly P. kolymaensis nalezeny 40 metrů hluboko v permafrostu na břehu řeky Kolymy na severovýchodě Sibiře. Zmrzlá půda v těchto končinách hostí hromadu dávných a nečekaných nálezů, od archaické DNA a virů až po celého medvěda.

Radiokarbonová analýza rostlinného materiálu ve vzorcích z permafrostu je zařadila do pozdního pleistocénu a genomické analýzy hlístic je identifikovaly jako nepopsaný druh.

Vědci hlístice kultivovali po více než 100 generací a porovnali jejich genom s jedním z jejich současných příbuzných, Caenorhabditis elegans, a identifikovali společné geny podílející se na kryptobióze.

Doufají, že by to mohlo vést k lepšímu pochopení mechanismů, které jsou základem tohoto záhadného stavu, což by nakonec mohlo vést k novým metodám dlouhodobého uchovávání buněk a tkání. Zajímá je také, zda existuje horní hranice, jak dlouho mohou hlístice zůstat v kryptobiotickém stavu.

„Tato zjištění mají důsledky pro naše chápání evolučních procesů, protože generační doba se může protáhnout ze dnů na tisíciletí a dlouhodobé přežívání jedinců druhů může vést ke znovuzaložení jinak vymřelých rodů,“ uzavírají autoři.

Zdroj: Independent, CNN, Science, redakce