Astronomové vypustí sondu, která dožene asteroid Oumuamua za 26 let

Asteroid nazvaný Oumuamua nás minul v roce 2017 a proletěl naší sluneční soustavou, přičemž za sebou zanechal otázky, které zůstávají dodnes. Je Oumuamua mimozemská loď? Je to jen podivná kometa nebo asteroid?

Astronomové vůbec poprvé zaznamenali asteroid z jiné sluneční soustavy, který prolétl naším vesmírným sousedstvím. O dva roky později, v roce 2019, astronomové zaznamenali dalšího mezihvězdného návštěvníka, kometu 2I/Borisov, která prolétala sluneční soustavou. Tato kometa se však více podobala objektům v naší sluneční soustavě, takže‚ Oumuamua zůstala záhadou.

Díky nové iniciativě se však někteří vědci domnívají, že by mohli odpovědět na některé přetrvávající otázky týkající se tohoto mezihvězdného objektu tím, že skutečně vyšlou vesmírnou loď, která by Oumuamua dostihla. Skupina dobrovolných výzkumníků z britské neziskové společnosti Institute for Interstellar Studies (i4is) navrhla vyslat k Oumuamua sondu, kterou nazvala Projekt Lyra.

Projekt začal velmi brzy po objevení asteroidu se záměrem zjistit, zda je vůbec možné k objektu vyslat plavidlo a v následující práci tým zkoumal různé možné způsoby, jak asteroid zblízka studovat. Sonda by mohla být vypuštěná v roce 2028 a mohla by dostihnout asteroid zhruba za 26 let.

Zdroj: space.com