Bylo objeveno nejsilnější záření vycházející ze Slunce. Jeho původ zůstává záhadou

Vědci z Michiganské univerzity v USA představili výsledky nové studie v časopise Physical Review Letters. V ní se uvádí, že vědci objevili světlo s nejvyšší energií, jaké kdy bylo pozorováno při příchodu ze Slunce.

Tento objev vyvolává mnoho otázek o tom, jak se takové záření na naší hvězdě objevuje. Před více než 30 lety astronomové předpokládali, že Slunce uvolňuje mnoho různých druhů vysokoenergetického záření, například gama záření. Nyní však vědci zjistili, že Slunce uvolňuje mnohem více gama záření a s mnohem vyšší energií, než se předpokládalo.

Přestože gama záření nedosahuje na zemský povrch, vytváří v zemské atmosféře určité signatury, které lze detekovat. Právě to se vědcům podařilo s pomocí observatoře HAWC v Mexiku.

Je známo, že Slunce vysílá velké množství světla, které má různé energie.Některé typy světla však převažují nad jinými. Například díky termonukleární fúzi Slunce vyzařuje obrovské množství viditelného světla, které lidské oko vidí.

Toto světlo má energii přibližně 1 elektronvolt. Vědci však zjistili, že záření gama má energii přibližně 1 bilion elektronvoltů, tedy 1 TeV. Tato skutečnost však astronomy nejen překvapila, ale také si všimli, že tohoto záření je hodně.

V 90. letech minulého století se vědci domnívali, že Slunce může produkovat gama záření, když se kosmické záření z černých děr nebo supernov srazí s protony naší hvězdy. Vědci také spekulovali, že toto gama záření může vzácně dosáhnout naší planety.

Před 12 lety kosmický dalekohled Fermi poprvé detekoval gama záření ze Slunce s energií více než 1 mld. elektronvoltů. Poté vědci zjistili, že maximální energetická hladina je 200 miliard elektronvoltů. A to se považovalo za horní hranici pro gama záření ze Slunce.

Nyní astronomové poprvé zjistili, že energie slunečního záření může být mnohem vyšší, a zatím byla horní energetická hladina pro gama záření stanovena na 10 TeV. Tento objev vyvolává více otázek než odpovědí. Koneckonců zatím není jasné, jak může mít záření gama tak obrovskou energii, a ještě je třeba zjistit, jakou roli v tom hraje magnetické pole Slunce.

Zdroj: Phys, Independent, redakce