Hluboko ve zlatém dole bylo objeveno bohatství „mikrobiální temné hmoty“

Vědci se vydali na cestu hluboko do zlatého dolu, aby objasnili „mikrobiální temnou hmotu“, která žije v hlubinách Země, a vrátili se se vzorky, které obsahují stovky různých mikrobiálních druhů. To je však jen kapka v moři všeho života, který žije pod našima nohama.

Množství mikrobiálního života pod povrchem naší planety je obrovské. Kdybychom je nabrali a umístili na obří váhu, mikrobi žijící hluboko v zemské kůře by převážili veškerou biomasu ze světových oceánů. Navzdory této všudypřítomnosti o nich vědci vědí jen velmi málo.

Aby vědci ze Severozápadní univerzity nahlédli do tohoto podzemního světa, studovali vzorky odebrané v Deep Mine Microbial Observatory, bývalém zlatém dole v Black Hills v Jižní Dakotě.

„Využili jsme důl jako kanál pro přístup k této biosféře, která je obtížně dosažitelná, ať už se k ní přiblížíte jakkoli. Síla naší studie spočívá v tom, že jsme skončili s velkým množstvím genomů a mnoho z nich pochází z nedostatečně prozkoumaných skupin. Z této DNA můžeme pochopit, které organismy žijí v podzemí, a dozvědět se, co by mohly dělat. Jedná se o organismy, které často nemůžeme pěstovat v laboratoři nebo studovat v tradičnějších souvislostech. Často se jim říká mikrobiální temná hmota, protože o nich víme velmi málo,“ dodal Osburn.

Tým sekvenoval mikrobiální DNA ze vzorků a identifikoval téměř 600 genomů z 50 různých fylů a 18 kandidátních fylů.

Ukázalo se, že v rámci této rozmanité sbírky téměř všichni mikrobi spadají do jedné ze dvou rolí: „minimalisté“, kteří mají omezenou, ale specializovanou práci, nebo „maximalisté“, kteří ochotně využijí jakýkoli zdroj, na který narazí.

Tento výzkum může mít dokonce určité důsledky pro hledání mimozemského života. Při hledání známek života jinde ve sluneční soustavě se obvykle zaměřujeme na vodu nebo důkazy na povrchu. Podobné objevy však připomínají, že život může žít i pod povrchem měsíce nebo planety.

„Jsem opravdu nadšený, když vidím důkazy mikrobiálního života, který si žije sám bez nás, bez rostlin, bez kyslíku, bez povrchové atmosféry. Takové druhy života mohou velmi dobře existovat hluboko v nitru Marsu nebo v oceánech ledových měsíců právě teď. Tyto formy života nám napovídají, co by mohlo žít jinde ve sluneční soustavě,“ dodal Osburn.

Zdroj: Northwestern University, Phys, redakce