Lidské mrtvoly mají jednu zajímavou vlastnost. Náchází se v nich vzácný soubor mikrobů

Nová studie zjistila zvláštní souvislost mezi lidskými mrtvolami, která se zdá být univerzální bez ohledu na místo nebo podmínky prostředí, ve kterém se rozkládají.

Zkoumala mikrobiální síť a našla klíčové bakteriální a houbové rozkladače, kteří jsou v širším prostředí vzácní, ale v rozkládajícím se lidském těle jsou trvale přítomni. Soubor mikrobů potřebných k rozkladu mrtvých těl tvoří součást „rozkladného ekosystému“, o kterém hovořil forenzní entomolog doktor Devin Finaughty na virtuální akci CURIOUS Live 2023.

Rozkladem organických pozůstatků přispívají k životně důležitému recyklačnímu procesu, díky němuž se nemusíme potýkat s nadbytkem mrtvol v životním prostředí. Může to znít pochmurně, ale je to klíčová součást života, protože recyklace mrtvého materiálu je způsob, jakým jsou podporovány základní funkce ekosystému, jako je produkce rostlin a dýchání půdy.

Víme, že mikrobiální sítě jsou životně důležitou složkou pro rozklad, ale jejich přesná ekologie zůstává v černé skříňce, což zatemňuje naši schopnost přesně pochopit a modelovat funkci ekosystému, odolnost a biogeochemické rozpočty uhlíku a živin.

Aby tým vědců získal lepší představu o tom, jak se rozkladná mikrobiální společenstva sestavují a kdo se v nich objevuje, pohřbil 36 lidských mrtvol, které byly odkázány vědě. Místa pohřbení a studijní okna zahrnovala tři různé lokality a podmínky prostředí a zahrnovala čtyři roční období, přičemž výzkumníci odebírali vzorky kůže a okolní půdy po dobu 21 dní po smrti.

Výsledky ukázaly, že seznam přítomných mikrobů byl univerzální pro celý vzorek 36 mrtvol bez ohledu na místo pohřbení nebo roční období. Tyto skupiny byly vzácné i v prostředí bez rozkladu, což naznačuje, že se shlukují pouze v přítomnosti masitých ostatků, ať už lidských nebo zvířecích. Pokud jde o to, jak se tlupa dává dohromady, autoři předpokládají, že hmyz může hrát roli při přenosu hub a bakterií z jednoho rozkládajícího se zvířete na druhé.

Kromě toho, že studie poskytuje zajímavou souvislost mezi mrtvými zvířaty v životním prostředí, může mít důležitý význam pro forenzní vědu při určování doby smrti. Autoři studie dokázali pomocí modelu strojového učení přesně odhadnout, jak dlouho byly mrtvoly mrtvé, na základě mikrobiální časové osy jejich rozkladu, a zdůraznili, že tato drobná společenstva jsou potenciálním zdrojem klíčových informací při vyšetřování.

Zdroj: Science Alert, Nature, redakce