Mikroplasty z hnojiv vanou ve větru častěji, než se dříve myslelo. Odkud se berou?

Mikroplasty jsou téměř všude. Dokonce i vítr roznáší plastové částice. Nedávná studie naznačuje, že původ těchto částic souvisí se zemědělstvím, konkrétně s hnojivy, která se v něm používají.

Mikroplasty, tedy drobné částečky plastů, se dnes nacházejí na nejrůznějších místech planety i v tkáních živých organismů. Vědci z Kalifornské univerzity v Los Angeles varují před dalším potenciálním zdrojem mikroplastů – přírodními hnojivy, která se vyrábějí z organických odpadních vod.

Například v USA se na hnojiva recyklují přibližně 2 miliony tun, tedy polovina biologických odpadních vod shromážděných čistírnami odpadních vod, vysvětlují vědci. Mikroplasty obsažené v odpadních vodách bohužel také končí v hnojivech a následně na zemědělských polích. Tyto částice mohou představovat potenciální riziko.

Za prvé, účinky samotných plastů na živé organismy nejsou dosud zcela známy. Za druhé, tyto mikroskopické částice často na svém povrchu akumulují různé látky, včetně těch s toxickými účinky.

Při pokusech v aerodynamickém tunelu vědci zjistili, že vzduch proudící takto hnojenou půdou obsahuje více částic mikroplastů než půda samotná. Je to důsledek několika faktorů.

Vítr roznáší mikroplasty

Částice plastů jsou mnohem lehčí než prachové částice z půdy, a proto se snáze vznášejí. Jsou také méně viskózní, což znamená, že se v půdě hůře udržují vlivem vlhkosti. Dokonce i vítr, který je příliš slabý na to, aby unášel půdní částice, může mikroplasty unášet.

Vědci poukazují na to, že dřívější modely nezohledňovaly jedinečné vlastnosti mikroplastů. Podle nových výpočtů například vítr z neoraných polí odnáší až 2,5krát více mikroplastů, než se dříve předpokládalo. Vědci zdůrazňují, že jejich studie „poukazuje na dosud podceňovaný způsob, jakým se mikroplasty mohou dostat do ovzduší“.

Zdroj: Morning AgClips, American Chemical Society, redakce