Rentgenová observatoř NASA Chandra zachytila pozůstatek 800 let staré exploze supernovy, která byla poprvé spatřena v roce 1181.

Tato podívaná se objevila na noční obloze a zůstala viditelná 185 dní po sobě, přičemž se objevila jako dočasná „hvězda“ v souhvězdí Kasiopeji zářící stejně jasně jako Saturn. Astronomové se nejprve domnívali, že jde o husté jádro hroutící se hvězdy pojmenované 3C 58, ale po bližším zkoumání usoudili, že pulsar je starší než supernova 1181.

Pa 30, téměř kruhová mlhovina s centrální hvězdou v souhvězdí Kasiopeje, je možná právě tím, co hledali. Složený snímek, který vidíte zde, využívá data v celém elektromagnetickém spektru a ukazuje neuvěřitelný nový pohled na pozůstatek supernovy.

„Uprostřed snímku se nachází jasná, různobarevná mlhovina ve tvaru koule obklopená polem hvězd, které se jeví jako bílé tečky. Uprostřed mlhoviny je malý bod vodově zbarveného světla. Jedná se o žhavého bílého trpaslíka, který zůstal po pravděpodobném splynutí dvou menších bílých trpaslíků, jež způsobilo explozi,“ uvedl Lee Mohon, redaktor webu NASA.

Zdroj: NASA, Interesting Engineering, redakce