Vesmírný teleskop Jamese Webba poprvé objevil ve vesmíru novou sloučeninu uhlíku v mlhovině v Orionu vzdálené 1 350 světelných let od Země.

Tato molekula, klasifikovaná jako metylkationt, přispívá ke vzniku složitějších molekul na bázi uhlíku a byla objevena v mladém hvězdném systému s protoplanetárním diskem, známém jako d203-506.

Tento protoplanetární disk se nachází asi 1350 světelných let od Země v mlhovině v Orionu. Význam tohoto objevu spočívá v tom, že sloučeniny uhlíku tvoří základ veškerého známého života a pomáhají vědcům pochopit, jak se život vyvinul na Zemi a jak by se mohl potenciálně vyvinout jinde v našem vesmíru.

Vědci se domnívají, že UV záření by ve skutečnosti mohlo být zdrojem energie potřebné k tomu, aby se CH3+ vůbec vytvořil. Po vzniku pak UV záření podporuje další chemické reakce, které vedou k vytvoření složitějších molekul uhlíku.

„To jasně ukazuje, že ultrafialové záření může zcela změnit chemické složení protoplanetárního disku. Mohlo by skutečně hrát rozhodující roli v raných chemických fázích vzniku života,“ řekl Olivier Berné, vedoucí autor z francouzského Národního centra pro vědecký výzkum v Toulouse ve Francii.

Zdroj: NASA, CNN, Daily Mail, redakce