Vědci objevili na Zemi dosud neznámý prehistorický „ztracený svět“

V extrémně odlehlé argentinské poušti, v nadmořské výšce přes 3 657 metrů a v místě, kam nevedou žádné cesty, objevili výzkumníci pro vědu nový cizí svět.

Uprostřed bílých solných plání nad náhorní plošinou Puna de Atacama se nachází systém svěže zelených lagun, které obsahují rozsáhlá bakteriální společenstva, tzv. stromatolity, jež tvoří vrstevnaté duny podél celého prostranství. Tento jedinečný ekosystém může být zábleskem Země před miliardami let, kdy se na naší planetě objevily první primitivní organismy.

„Tato laguna je možná nejlepším moderním příkladem prvních známek života na Zemi,“ uvedl v prohlášení geolog Brian Hynek, jeden z vědců, kteří tento nepolapitelný ekosystém objevili. „Nepodobá se ničemu, co jsem kdy viděl, a vlastně ani ničemu, co kdy viděl kterýkoli vědec.“

„Je úžasné, že se na naší planetě stále ještě dají najít tak nedokumentované věci,“ žasl Hynek, profesor na CU Boulder. Na záběrech z dronu níže si můžete prohlédnout tyto záhadné laguny a život, který v nich bují:

Jedním z nejstarších důkazů pozemského života jsou zachovalé stromatolity, jako například 3,45 miliardy let staré zkamenělé struktury nalezené v Marble Bar v západní Austrálii. Tyto vrstevnaté kopečky tehdy vytvořily fotosyntetizující mikroby zvané sinice. Významné množství kyslíku ze sinic se v zemské atmosféře objevilo až mnohem později, asi před 2,5 miliardami let.

Toto nově objevené prostředí může také napovědět, jak kdysi vypadala pouštní planeta Mars, když byla mírným, vodnatým světem s jezery a dokonce hučícími řekami.

Není divu, že tyto podivné laguny zůstaly neznámé – alespoň pro moderní vědce. Při pobytu v malé vysokohorské pouštní vesnici (35 obyvatel) si vědci na satelitních snímcích všimli známek laguny. Pokračovali v jízdě, dokud silnice neskončila, a pak se vydali pěšky, až nakonec dorazili k bujným zeleným vodním plochám.

Zdroj: Mashable, University of Colorado Boulder, redakce