Vědci použili lidské slzy v nové technologii, která dokáže odhalit některá onemocnění

Lidské slzy by mohly nést záplavu užitečných informací. Vědci uvádějí, že nová technika dokáže pouhými několika kapkami odhalit oční choroby a dokonce i příznaky cukrovky.

„Chtěli jsme demonstrovat potenciál využití slz k detekci onemocnění,“ říká Fei Liu, biomedicínský inženýr z lékařské univerzity ve Wen-čou v Číně. Podle něj je možné, že slzy otevřou vědcům okno, kterým budou moci nahlédnout do celého těla, a jednoho dne dokonce umožní lidem rychle otestovat jejich slzy doma.

Stejně jako sliny a moč obsahují slzy malé váčky naplněné buněčnými zprávami. Pokud by se vědcům podařilo tyto mikroskopické balíčky zachytit, mohly by nabídnout nové informace o tom, co se děje uvnitř těla. Shromáždit dostatečné množství těchto váčků, kterým se říká exozomy, je však složité. Na rozdíl od tekutiny z jiných částí těla z očí uniká jen pramínek tekutiny.

Proto Liuův tým vymyslel nový způsob, jak zachytit váčky z malých objemů slz. Nejprve vědci odebrali slzy účastníků studie. Poté tým přidal roztok obsahující slzy do zařízení se dvěma nanoporézními membránami, rozvibroval membrány a nasál roztok. Během několika minut tato technika umožní malým molekulám uniknout a zanechat váčky pro analýzu.

Výsledky přinesly vědcům pohled do očí. Tým zjistil, že různé typy onemocnění suchých očí vylučují v lidských slzách své vlastní molekulární otisky. Slzy by navíc mohly lékařům pomoci sledovat, jak se vyvíjí pacientova cukrovka.

„Nyní chtějí vědci v slzách hledat důkazy o dalších onemocněních a také o depresi nebo emočním stresu,“ říká spoluautor studie Luke Lee, bioinženýr z Harvard Medical School. „Tohle je teprve začátek. Slzy vyjadřují něco, co jsme dosud nezkoumali,“ řekl Lee.

Zdroj: sciencetimes.com