Nová práce se nově zabývá Fermiho paradoxem a tvrdí, že pokud s rozvojem naší technologie nebudeme nadále nacházet žádné důkazy o existenci vyspělého mimozemského života, budeme mít brzy dvě možnosti: Hypotéza zoo, nebo nic.

Pokud jste o Fermiho paradoxu ještě neslyšeli, zní asi takto: jak je možné, že vzhledem k rozlehlosti vesmíru, obrovskému množství času, po který vesmír trvá, a septilionům hvězd, které se v něm nacházejí, nevidíme žádné známky mimozemských civilizací a proč se s námi ještě nespojily?

Za tu krátkou dobu, co hledáme, jsme našli mnoho exoplanet. Určitě tam musí být ještě někdo, kdo stejně jako my zoufale touží najít další?

Od doby, kdy tuto otázku v roce 1950 položil Enrico Fermi, se objevila celá řada odpovědí, od neškodných až po naprosto děsivé. Jednou z nich je, že na to prostě ještě nebyl dostatek času.

Mimozemské civilizace mohou stejně jako my upřednostňovat hledání technologických stop, které jsme prostě nevysílali dostatečně dlouho. Na druhou stranu je možné, že v celém vesmíru existuje tendence, že se civilizace zničí dříve, než dosáhnou dostatečné vyspělosti, aby mohly navázat kontakt.

Jedním z vysvětlení, které navrhl John Allen Ball v roce 1973, je hypotéza zoologické zahrady. Podle této myšlenky o nás mimozemšťané možná vědí, ale skrývají se před námi.

Stejně jako my vyčleňujeme území jako přírodní rezervace a ponecháváme nekontaktované kmeny bez kontaktu, mohou se vyspělé civilizace rozhodnout nechat nás vyvíjet se na vlastní pěst a sledovat náš pokrok, jako pozorujeme zvířata v zoo.

Jakmile by civilizace dostatečně vyspěly (technologicky nebo politicky), navázaly by kontakt. Stejně jako na Zemi by tyto dříve nekontaktované civilizace „byly nakonec pohlceny a zničeny, zkroceny nebo možná asimilovány“.

To by znamenalo, že by existovala vládnoucí civilizace/soubor civilizací, které by se všechny dohodly, že budou respektovat zoologické zahrady, podobně jako „hlavní směrnice“ ve Star Treku.

Absence důkazů není důkazem neexistence, ale od doby, kdy byly navrženy Fermiho paradox a hypotéza Zoo, je nedostatek důkazů o existenci vyspělých civilizací (např. v podobě sond) stále záhadnější.

Například jsme objevili více než 5 000 exoplanet.Pokud se ukáže, že na těchto planetách najdeme známky jednoduchého mimozemského života, mohlo by to znamenat, že jednoduchý život je hojný, ale vyspělé technologické civilizace jsou vzácné?

Možná, jak naznačuje nová práce, jsou planety s dostatečným množstvím kyslíku, který umožňuje hoření, vzácné. Země je jediná planeta, o které víme, že má oheň, a to už miliardy let předtím. Bez ohně možná mimozemský život není schopen vytvořit vyspělé technologie a stroje, i když jsou inteligentní.

Tým naznačuje další možná úzká místa, jako je inteligence závislá na vývoji určitých vzácných vlastností, jako je velikost lidského mozku a obratné ruce, a také jazyk, což by mohl být vzácný skok, vzhledem k tomu, že na Zemi k němu došlo pouze jednou.

Hypotéza zoologické zahrady byla kritizována za to, že ji nelze testovat. S tím, jak naše metody detekce postupují, můžete vždy říci: „Možná mají mimozemšťané jen pokročilejší způsoby, jak se vyhnout naší detekci“. Tato práce však tvrdí, že i kdyby se mimozemské civilizace aktivně skrývaly, s tím, jak se zvyšují naše vlastní detekční schopnosti, by to měly stále těžší, zejména skrývat produkci odpadního tepla.

Tým tvrdí, že je třeba pokračovat v pátrání po mimozemském životě mimo Sluneční soustavu, stejně jako uvnitř a v okolí blízkých hvězd, vzhledem k omezením, která by nalezení života přineslo, pokud jde o rozšíření raného života ve vesmíru. Odpověď by mohla být blíže, než jsme si mysleli.

Zdroj: Astrobiology, Universe Today, redakce