Vědci vyšlechtili krávu, která ve svém mléce produkuje lidské inzulínové proteiny

Geneticky modifikovaná kráva produkuje ve svém mléce bílkoviny potřebné pro lidský inzulín a vědci, kteří za tímto experimentem stojí, doufají, že stádo tohoto skotu by mohlo vyřešit celosvětové problémy se zásobováním inzulínem.

Pokud by takové stádo bylo životaschopné (a na základě tohoto prvního případu je to ještě daleko), vědci se domnívají, že by mohlo překonat současné metody výroby inzulínu, které se opírají o geneticky modifikované kvasinky a bakterie.

Přestože použití krav pro výrobu inzulínu pro lidi není novinkou, nová studie je prvním případem, kdy se podařilo dosáhnout „lidské“ produkce inzulínu u geneticky modifikovaného skotu.

Výzkumný tým pod vedením zoologa Matta Wheelera z University of Illinois Urbana-Champaign vložil určitý úsek lidské DNA, který kóduje proinzulin (bílkovinu, která se přeměňuje na inzulin), do buněčných jader deseti kravských embryí, která byla poté vložena do dělohy normálních krav.

Pouze jedno z těchto geneticky modifikovaných embryí se vyvinulo v březost, což vedlo k přirozenému porodu živého transgenního telete.

Když dosáhlo dospělosti, tým učinil řadu pokusů o otěhotnění geneticky modifikované krávy, a to pomocí umělého oplodnění, oplodnění in vitro a dokonce i klasickým způsobem. Žádný z nich nebyl úspěšný, ale tým poznamenává, že to možná souvisí spíše s tím, jak bylo embryo vytvořeno, než s tím, že bylo geneticky modifikováno.

Nakonec se jim podařilo krávu přimět k laktaci pomocí hormonální indukce, a to neznámou metodou, za kterou stojí technolog reprodukce zvířat Pietro Baruselli z univerzity v São Paulu.

Kráva sice nelaktovala tolik jako během březosti, ale to málo mléka, které během měsíce vyprodukovala, bylo zkoumáno za účelem hledání specifických proteinů.

Byly odhaleny dva pásy s podobnou molekulovou hmotností jako lidský proinzulin a inzulin, které nebyly přítomny v mléce netransgenních krav. Ukázala se i přítomnost C-peptidu, který se z lidského proinsulinu odstraňuje v procesu tvorby inzulinu, což naznačuje, že enzymy v kravském mléce mohly přeměnit „lidský“ proinsulin na inzulin.

V roce 2014 se podobného druhu genetické modifikace podařilo dosáhnout u myší, jejichž mléko obsahovalo až 8,1 gramu lidského proinsulinu na litr. Srovnatelné koncentrace nebyly v této nové studii zaznamenány, ale to Wheelerovi nebrání v úvahách o rozšíření.

Typická jednotka inzulínu je 0,0347 miligramu, takže pokud by, jak navrhuje Wheeler, mohla každá kráva vyrobit jeden gram inzulínu na litr mléka, bylo by to 28 818 jednotek inzulínu.

Zdroj: ScienceDaily, Interesting Engineering, redakce