Vědci poprvé pozorovali okamžik, kdy umírající hvězda pohltila planetu. Požírající hvězda byla velká jako Slunce a pohlcená planeta byla plynný obr o velikosti Jupiteru.

Jak uvádí server CNN, zánik planety pozoroval tým vědců z Massachusettského technologického institutu (MIT), Harvardovy univerzity a Kalifornského technologického institutu. Podle nich má tato událost význam, protože je chmurnou předzvěstí toho, co se stane s naší Zemí, až se Slunce změní v rudého obra a pohltí čtyři vnitřní planety.

Zatímco astronomové již dříve pozorovali jiné hvězdy před a po takové události, samotné pohlcování bylo podle studie publikované v časopise Nature pozorováno poprvé. Hvězda podobná Slunci byla stará asi 10 miliard let.

„O tom, že planety sluneční soustavy budou v budoucnu pohlceny Sluncem, jsem poprvé četl na střední škole, takže bylo neskutečné si uvědomit, že jsme možná našli vůbec první příklad zachycení podobné události v reálném čase,“ řekl hlavní autor studie Kishalay De, postdoktorand na MIT.

Podle vědců je tento proces projevem toho, že větší hvězda se stářím nafoukne a naroste na milionkrát větší velikost, když jí dojde palivo, a pohltí všechny planety v okolí. Astronomové uvedli, že se to projevilo jako bílý žhavý záblesk, po kterém následoval déle trvající chladnější signál, který podle nich způsobila hvězda pohlcující planetu.

Událost se odehrála ve vzdálenosti asi 12 000 světelných let v souhvězdí Aquila a pan De ji pozoroval v roce 2020. Týmu trvalo rok, než pochopil, co bíle žhnoucí záblesk znamená.

„Jedním z klíčových důkazů, které jsme se snažili pochopit, je, že výbuch produkoval prach v době před výbuchem a po něm,“ řekl pan De. „Trvá však nějakou dobu, než se plyn ochladí a začne kondenzovat molekuly prachu.“

Zdroj: edition.cnn.com, redakce