Vědci a odborníci si již dlouho kladou otázku, co se děje s tělem po smrti. Proto se provádějí četné studie, které se snaží prozkoumat tajemství lidského těla a procesů, které probíhají po smrti.

Patří mezi ně i studie australské vědkyně Alyson Wilsonové, která vrhá na tento proces nové světlo. Studie popisující objev, že mrtvoly jsou poněkud živější, než se očekávalo, ještě nebyla publikována, ale tento výzkum navazuje na předchozí studii Wilsonové, která byla publikována v časopise Forensic Science International: Synergy na začátku tohoto roku.

Ukazuje se, že lidské tělo může vykonávat pohyby i rok po smrti. Alyson Wilsonová je pracovnicí australského zařízení pro tafonomický experimentální výzkum (AFTER), instituce známé jako „farma lidských těl“.

Jedná se o unikátní zařízení, které se zabývá forenzní tafonomií, což je studium lidských ostatků a poznávání problémů spojených s fyzikálními, chemickými a biologickými procesy rozkladu lidských těl. V rámci své práce má Wilsonová přístup k tělům lidí, kteří ještě za svého života dali souhlas k tomu, aby jejich ostatky byly po smrti použity pro vědecké účely.

Ve studii Wilsonová použila časosběrné kamery, které zaznamenávaly proces rozkladu těla dárce v 30minutových intervalech po dobu 17 měsíců. Překvapivé bylo, že tělo vykonávalo různé pohyby, například pohyby paží, což vědci přičítali smršťování vazů při jejich vysychání. Vědce navíc ohromil nejen samotný pohyb mrtvého těla, ale také skutečnost, že jej bylo možné pozorovat i 17 měsíců po smrti.

Dříve odborníci předpokládali, že pohyby těla po smrti jsou způsobeny činností mrchožravého hmyzu a hromaděním tělesných plynů. Výzkum Wilsonové však vrhá na tyto teorie nové světlo. Jedná se o první studii, v níž byly mrtvoly zaznamenávány pomocí časosběrných kamer v 30minutových intervalech.

Tato zjištění by mohla mít velký význam pro budoucí policejní vyšetřování. „Je to důležité pro oběti a jejich rodiny a v mnoha případech to dává obětem hlas, aby mohly vyprávět svůj poslední příběh. Znalost pohybu mrtvoly pomůže správně určit místo, čas a příčinu smrti. Až dosud odborníci považovali polohu, v níž bylo tělo nalezeno, za polohu, v níž došlo k úmrtí, pokud neexistovaly důkazy o tom, že tělem pohybovali jiní lidé nebo zvířata,“ řekla Wilsonová.

Zdroj: Insider, ABC, redakce