Mini Titanosaur: Nový druh je jedním z nejmenších, jaké kdy byly nalezeny

V provincii Chubut v patagonské Argentině byl objeven nový druh titanosaura nazvaný Titanomachya gimenezi, který je desetkrát menší než jeho největší příbuzní.

Tento miniaturní druh, který žil před 70 miliony let, je jedním z nejmenších popsaných druhů. Fosilie byly nalezeny ve formaci La Colonia a zahrnují přední a zadní končetiny, fragmenty žeber a obratlů. Primárně se jedná o prvního identifikovaného sauropoda z této formace.

V jiných částech Argentiny byli objeveni někteří z největších dinosaurů na Zemi, jako je Patagotitan mayorum. Naopak, Titanomachya gimenezi váží zhruba 7 tun a je velký asi jako mohutná kráva, což ho činí přibližně desetkrát menším než Patagotitan.

Během projektu o konci věku dinosaurů v Patagonii byl objeven nový druh titanosaurního dinosaura nazvaný Titanomachya. Tento dinosaurus žil během maastrichtského období křídy a jeho zkameněliny byly nalezeny v Patagonii. Jejich morfologie, konkrétně kost talusu, je jedinečná a odlišuje se od jiných titanosaurů, což ukazuje na její evoluční význam.

Tento objev je součástí většího projektu financovaného National Geographic Society, který se zaměřuje na krajem posledních 15 milionů let období křídy a na dinosaury a obratlovce žijící v této době v regionu. Projekt je spolufinancován více než 10 muzei a univerzitami v Argentině, včetně Museo de La Plata. Cílem projektu je rozšířit naše znalosti o tomto období a o životech dinosaurů a obratlovců, kteří zde žili.

Zdroj: IFLScience, Conicet, redakce